Brev:
Pludseligt ammestop
13. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Pludseligt ammestop
Hej Helen
Først - tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har med stor interesse læst mange af de grundige svar, som du har givet andre. Især har jeg haft stor hjælp af at studere dine forslag til madplaner.
Nu har jeg dog et problem som jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar på. Min datter på 8 en halv måned er fra den ene dag til den anden begyndt at afvise brystet totalt. Når jeg prøver at lægge hende til skriger hun og "laver flitsbuen" Meget frusterende når hun ikke er ældre - og virkelig uventet da amningen har kørt fint indtil nu. Kan også godt mærke at tårerne presser sig lidt på...
Jeg har i det sidste stykke tid ammet hende 4-5 gange i døgnet:
tidlig morgen (kl 5-6)
før formiddagslur
nogle gange før eftermiddagslur
før aftenputning
sen aften (oftest har hun spist i søvne)
Jeg har lige siden fødslen ammet med suttebrikker. Fik dem udleveret på hospitalet, da jeg har ret flade brystvorter - for at hun bedre kunne få fat. Hun var en stor pige på 4648g, født 16 dage over termin og meget sulten:)
Det var meningen at jeg efter et par uger skulle vænne hende fra suttebrikkerne. Men det viste sig at være umuligt. Hun nægtede at spise uden. Hun blev fuldstændig hysterisk når jeg prøvede. I flere måneder forsøgte jeg jævnligt uden, men det lykkedes altså ikke.
I den sidste måneds tid har hun i stigende grad ikke ville have det ene bryst, hvilket har resulteret i faldende mælkeproduktion - og så bliver det jo hurtigt en ond cirkel. Til gengæld er produktionen i det andet bryst steget. Jeg er dog stædigt blevet ved med at lægge hende til det "dårlige bryst" før hun fik lov at komme over på "det gode"
Det kører rigtig godt med maden. Hun får fire måltider om dagen og spiser stort set al slags mad.
Hun har kun fået to tænder men kan spise forbavsende meget med dem! Hun VIL spise selv - og det får hun for det meste lov til når vi er hjemme;) - mens vi selvfølgelig giver hende mad ved siden af for at hun får nok. Hun får vand af kop til alle måltider- det elsker hun.
Normalt ser hendes madplan ca sådan ud.
Morgenmad:
Havregrød kogt på vand med mme og smørklat med lidt frugt eller frugtmos.
Frokost:
Rugbrød med forskelligt pålæg (fx avocado, torskerogn, husmus, leverpostej) med kogte grønsager til (nogle gange også hakket frisk tomat uden skind). Spiser som regel 1-1½ rundn.
Frugt til dessert
Eftermiddag:
Rugbrød/bolle med smør og frugt el. tykmælk med rugbrød og frugt/frugtmos
Aften:
Kød/fisk med kartoffelmos og grønsager
Hvad gør vi hvis hun bare ikke vil ammes mere? Det har jeg lidt på fornemmelsen at hun ikke vil! Hun spiste hos mig sidste gang i går aftes før aftenputning. Hun ville ikke have sen aften + hele dagen i dag. Havde egentlig regnet lidt med at hun ville have før putning, men hun nægtede. Hun ville gerne sidde og nusse og synge godnatsang - så hun afviser heldigvis ikke "hele mor"....Hun faldt i søvn uden gråd - men uden mælk. Det skal lige siges at vi et par gange i dag har prøvet med flaske - den afviser hun ligeså konsekvent - men har heller ikke været vant til at få flaske.
Jeg har haft meget brystspænding i det "gode bryst", og malkede derfor lidt ud. Den udmalkede mælk gav jeg hende af kop i eftermiddags - og den drak hun under stor jubel. Så min teori om hormoner i mælken (venter min 4. menstuation (efter fødslen) om et par dage) holdt heller ikke.
Måske kommer mælken simpelt hen for langsomt når hun bliver ammet? Har på fornemmelsen at suttebrikkerne gør at mælken løber relativt langsomt.
Kontaktede min sundhedspl i dag. Hun mente at vi godt kunne give vores datter sødmælk af kop i stedet for mme, når hun er så gammel. Vi skulle bare sørge for at hun fik ½ liter mælkeprodukt om dagen. Mælken skulle gives i forb. med maden. Synes bare det føles mærkeligt at putte hende til natten uden mælk. Hvad mener du?
Hm, det var vist et langt rodet brev. Tror jeg kan koge mine spørgsmål ned til flg:
-Hvordan sikrer vi at vores datter får den mælk hun har brug for hvis hun fortsat nægter både amning og flaske?
-Hvad gør jeg med brystspændingen. Skal jeg fortsat malke ud? Og hvordan får jeg trappet ned?
Med venlig hilsen
Tina