Pludseligt ammestop

13. oktober 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Pludseligt ammestop

Hej Helen

Først - tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har med stor interesse læst mange af de grundige svar, som du har givet andre. Især har jeg haft stor hjælp af at studere dine forslag til madplaner.

Nu har jeg dog et problem som jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar på. Min datter på 8 en halv måned er fra den ene dag til den anden begyndt at afvise brystet totalt. Når jeg prøver at lægge hende til skriger hun og "laver flitsbuen" Meget frusterende når hun ikke er ældre - og virkelig uventet da amningen har kørt fint indtil nu. Kan også godt mærke at tårerne presser sig lidt på...

Jeg har i det sidste stykke tid ammet hende 4-5 gange i døgnet:
tidlig morgen (kl 5-6)
før formiddagslur
nogle gange før eftermiddagslur
før aftenputning
sen aften (oftest har hun spist i søvne)

Jeg har lige siden fødslen ammet med suttebrikker. Fik dem udleveret på hospitalet, da jeg har ret flade brystvorter - for at hun bedre kunne få fat. Hun var en stor pige på 4648g, født 16 dage over termin og meget sulten:)

Det var meningen at jeg efter et par uger skulle vænne hende fra suttebrikkerne. Men det viste sig at være umuligt. Hun nægtede at spise uden. Hun blev fuldstændig hysterisk når jeg prøvede. I flere måneder forsøgte jeg jævnligt uden, men det lykkedes altså ikke.

I den sidste måneds tid har hun i stigende grad ikke ville have det ene bryst, hvilket har resulteret i faldende mælkeproduktion - og så bliver det jo hurtigt en ond cirkel. Til gengæld er produktionen i det andet bryst steget. Jeg er dog stædigt blevet ved med at lægge hende til det "dårlige bryst" før hun fik lov at komme over på "det gode"

Det kører rigtig godt med maden. Hun får fire måltider om dagen og spiser stort set al slags mad.
Hun har kun fået to tænder men kan spise forbavsende meget med dem! Hun VIL spise selv - og det får hun for det meste lov til når vi er hjemme;) - mens vi selvfølgelig giver hende mad ved siden af for at hun får nok. Hun får vand af kop til alle måltider- det elsker hun.

Normalt ser hendes madplan ca sådan ...

Annonce

... ud.

Morgenmad:
Havregrød kogt på vand med mme og smørklat med lidt frugt eller frugtmos.

Frokost:
Rugbrød med forskelligt pålæg (fx avocado, torskerogn, husmus, leverpostej) med kogte grønsager til (nogle gange også hakket frisk tomat uden skind). Spiser som regel 1-1½ rundn.
Frugt til dessert

Eftermiddag:
Rugbrød/bolle med smør og frugt el. tykmælk med rugbrød og frugt/frugtmos

Aften:
Kød/fisk med kartoffelmos og grønsager

Hvad gør vi hvis hun bare ikke vil ammes mere? Det har jeg lidt på fornemmelsen at hun ikke vil! Hun spiste hos mig sidste gang i går aftes før aftenputning. Hun ville ikke have sen aften + hele dagen i dag. Havde egentlig regnet lidt med at hun ville have før putning, men hun nægtede. Hun ville gerne sidde og nusse og synge godnatsang - så hun afviser heldigvis ikke "hele mor"....Hun faldt i søvn uden gråd - men uden mælk. Det skal lige siges at vi et par gange i dag har prøvet med flaske - den afviser hun ligeså konsekvent - men har heller ikke været vant til at få flaske.

Jeg har haft meget brystspænding i det "gode bryst", og malkede derfor lidt ud. Den udmalkede mælk gav jeg hende af kop i eftermiddags - og den drak hun under stor jubel. Så min teori om hormoner i mælken (venter min 4. menstuation (efter fødslen) om et par dage) holdt heller ikke.
Måske kommer mælken simpelt hen for langsomt når hun bliver ammet? Har på fornemmelsen at suttebrikkerne gør at mælken løber relativt langsomt.

Kontaktede min sundhedspl i dag. Hun mente at vi godt kunne give vores datter sødmælk af kop i stedet for mme, når hun er så gammel. Vi skulle bare sørge for at hun fik ½ liter mælkeprodukt om dagen. Mælken skulle gives i forb. med maden. Synes bare det føles mærkeligt at putte hende til natten uden mælk. Hvad mener du?

Hm, det var vist et langt rodet brev. Tror jeg kan koge mine spørgsmål ned til flg:

-Hvordan sikrer vi at vores datter får den mælk hun har brug for hvis hun fortsat nægter både amning og flaske?

-Hvad gør jeg med brystspændingen. Skal jeg fortsat malke ud? Og hvordan får jeg trappet ned?

Med venlig hilsen

Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder