Brev:
Spørgsmål om amning, modermælkserstatning, hjælpebryst mv.
13. september 2008
Alder:
2 mdr.
Spørgsmål om amning, modermælkserstatning, hjælpebryst mv.
Hej Helen.
Jeg har jo skrevet til dig et par gange, ja og det er stadig den mælkeproduktion, der driller om aftenen. Om natten og indtil sidst på eftermiddagen er der rigtig meget mælk til vores datter. Men nogle aftener er der bare ikke nok føler jeg.
Jeg har malket ud om formiddagen, så jeg har haft 50-60 ml i reserve at give hende. Jeg har nogle 20 ml sprøjter, som jeg har givet hende min mælk af, men syntes det er svært, at vurdere om hun bare sluger det, fordi jeg sprøjter ind eller at hun reelt er sulten - er jo også ked af, at nærmest tvangsfodre hende. Idag prøvede jeg at give hende 30 ml med sutteflaske - og det var bare væk på ingen tid. Så hun må have brug for mere..??
Grunden til at jeg har været så tilbageholden med at give hende sutteflaske er fordi jeg er bange for, at hun bliver mere glad for den end brystet. Jeg syntes, at det er vigtigt, at kunne amme hende, så længe som muligt, da jeg som lille har haft meget astma, bronkites og allergi. Hvis jeg skal til at supplere med MME vil jeg give hende nutramigen eller profylac. Ved du hvad forskellen er? Ved du om man kan få det på recept når det kun er mig, der har haft astma osv og hendes far ikke har haft noget allergi?
Jeg er jo meget interesseret i at amme hende 100% og gerne have produktionen op igen, men skal jeg til og supplere med MME er det sådan det er. Det er trods alt vigtigt, at hun er tilfreds og glad. Jeg døjer bare med at vurdere hendes behov - hun sutter meget om aftenen og jeg kan hører, at hun ikke får samme mængde mad som tidligere på dagen, men hun sutter og giver slip og kigger på alt muligt andet. Dertil sover hun ikke så godt om aftenen som om dagen (jeg skrev at hun holdte sig vågen i mange timer. Det er vi kommet udover ved at lægge hende efter 1½-2 timer). Hun sover gerne 5 timer om natten, spiser så hver anden time og tager igen hendes lure på 3-4 timer, som bliver mindre op af dagen.
Jeg har læst om et hjælpebryst, hvad er din erfaring med dette? Vil der være mulighed for at kunne holde amningen igang længere tid hvis man anvendte sådan et? så sutter hun jo stadig ved mig og bliver ikke for glad for flasken og får MME..
Hvordan syntes du det hele lyder? Kan man få noget der kan sætte produktionen op og hvorfor daler den mon sådan til aften. jeg sørger for at få mad og slappe af og gå nogle lange ture.
Håber du kan hjælpe mig igen.
Med venlig hilsen
Louise