Brev:
Min temperamentsfulde datter skriger ved brystet
24. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Min temperamentsfulde datter skriger ved brystet
Egentligt nyder jeg at amme min datter på 3 1/2 måned, men efterhånden er det ikke særligt sjovt.
Hun har nemlig i en månedstid været ekstremt utålmodig. Når der går mere en 3-4 sekunder inden mælken løber til begynder hun at brokke sig og går der 30 sekunder (som der oftest gør), så er hun ude i skrig og skrål.
Det sker også flere gange dagligt at hun stadig er sulten (tror jeg), når jeg tager hende fra brystet.
Jeg har prøvet at amme hende oftere, men det går ikke, for hun bliver voldsomt sur over at blive lagt til, når hun ikke er sulten. Grænsen er ikke ret stor - jeg kan forsøge at lægge hende til og hun afviser - 5 min. efter er hun super sulten!
Jeg kan aldrig nå at lægge hende til inden hun er rigtig vågen, for hun går direkte fra søvn til lys vågen og super frisk og glad.
Hun har generelt temperament, så jeg er efterhånden vant til at høre hende brokke sig, men det er altså ved at være for meget med hensyn til amningen. Det er så hårdt at blive skreget ind i brysterne flere gange dagligt.
Hun tager fint på i vægt (er godt nok lidt lang i forhold til sin vægt) og sover ret godt - hun har sovet 6-8 timer i træk, så en ammetår og derefter 4-6 timer igen lige siden hun var 14 dage. Hun er livlig og ret hurtig motorisk.
Jeg er ved at være så træt af at blive skreget af, mens jeg ammer, at jeg flere gange dagligt tænker på, hvor dejligt det bliver, når hun også kan få andet end bare mit bryst. Jeg overvejer at forsøge at give hende en flaske i forbindelse med nogle måltider.
Her kommer så mine spørgsmål:
Er der noget jeg kan gøre for at få hende til at holde op med at skrige mig op i brystet ved amning?
Vil det skade amningen at give en flaske efter amningen et par gange om dagen?
Hvordan gives der nemmest flaske - hun bliver meget sur de få gange, vi har forsøgt med lidt kamille-the?
Jeg er multi-allergiker, så jeg ved at hun skulle have allergi-mælkeerstatning, hvis hun kun fik mælkeerstatning, men hvad nu hvis jeg fortsætter med at amme hende samtidig?
Med venlig hilsen
Anja