Brev:
Lang flyrejse med baby - er det overhovedet realistisk?
21. juli 2007
Alder:
1 mdr.
Lang flyrejse med  baby - er det overhovedet realistisk?
Kære Helen
Jeg har - inden jeg blev medlem - læst forskellige af dine svar på hjemmesiden, og jeg er vild med din afslappede og konkrete stil! Dejligt at finde et forum, hvor man slipper for formaninger (dem er der - har jeg som førstegangsfødende opdaget - ellers rigeligt af i de gravides verden!).
Derfor vil jeg bede om dit råd vedr. følgende problematik:
Jeg har termin d. 23. oktober, og d. 3, december er jeg inviteret til at give et indlæg ved en stor konference i Florida, USA. Der er tale om en samlet rejsetid på ca. 12 timer, som er fordelt på 2 flyvninger á 4-5 timer med nogle timers ventetid i mellem (dertil kommer selvfølgelig, at man skal være i lufthavnen 2 timer før afgang). Vi ville skulle være afsted 1 uges tid og bo på hotel i den periode. Min mand vil tage med og hjælpe, og vi er begge vant til at rejse - men i sagens natur ikke med en lille baby.
Det jeg prøver at finde ud af, er:
1) om det er fuldstændigt vanvittigt overhovedet at drømme om at kunne tage afsted, og
2) hvis det er ladesiggøreligt, hvilke praktiske foranstaltninger skal jeg så tænke på. Vi vil naturligvis kun tage afsted, såfremt fødslen går, som den skal og såfremt vores barn er raskt og veltilpas (den slags kan jo ikke planlægges, men må tages op til overvejelse, efter barnet er født).
Nogle af mine praktiske bekymringer går på:
* Er der nogen sundhedsrisiko for barnet ved flyvning?
* Hvordan transporterer man barnet i lufthavnen (idet jeg antager at lift mv. skal tjekkes ind)? En slynge måske? Men den må nyfødte børn, så vidt jeg kan læse mig til, ikke ligge i så længe ad gangen.
* Hvordan bør barnet sove på hotellet? I en lift, i en voksipose eller noget helt tredie? Måske sin madras på gulvet eller i sengen sammen med vi forældre?
* Under hvilke forhold opholder barnet sig i flyveren (skal det ligge på skødet af den voksne eller må man tage en lift med ind)?
* Er tidsforskellen et problem?
Der er sikkert flere ting, jeg ikke har tænkt på, så alle gode råd og erfaringer modtages med kyshånd - som førstegangsfødende aner man jo i princippet intet om at tage sig af et lille barn. Hvis du har mulighed for det, vil jeg meget gerne sættes i forbindelse med nogen, der har rejst med så små børn - for at kunne høre lidt om deres erfaringer.
Med venlig hilsen og på forhånd mange tak for hjælpen.
Stine