Brev:
Dagsrytme - 3 mdr.
25. november 2021
Alder:
3 mdr.
Dagsrytme - 3 mdr.
Hej Helen
Jeg har tvillingedrenge på 15 uger (korrigeret 10,5 uger). Jeg oplever pt at drengenes søvnmønster er meget uforudsigeligt. Nogle dage sover de stort set ikke, andre dage sover de dagen væk. Nogle gange som mange mindre lure og andre gange i lange stræk. Nogle gange synkront, andre gange ikke. Nogle gange meget uroligt med fægtende arme og ben samt “klynk” og andre gange som sten.
I den første tid har drengene som præmature skullet vækkes hver 3. time til tripple feeding. Efter de selv begyndte at melde sig, har min kæreste og jeg følt det mest rigtigt, at vi følger deres rytmer og ikke vækker dem længere. Nu er det så blevet totalt uforudsigeligt og vi tænker, at vi må gøre noget for både at hjælpe dem og vores familie med lidt struktur. Har læst din bog om søvn og er lidt forvirret om drengene som præmature hører under “spædbarnet” eller “3 måneder”? Kan du hjælpe med et forslag til hvordan en dag kunne se ud?
Jeg synes det fungerer allerbedst når drengene er 30 minutter forskudt, da jeg så lige kan nå lidt alenetid med dem, hvor jeg blandt andet kan sidde med den enkelte i armene under flaskegivning.
Har lige et tillægsspørgsmål: Nogle gange drejer de nærmest hovedet af led for at kigge væk fra mig når de spiser (andre gange har de øjenkontakt - som generelt ellers også er god hos begge. Men i stigende grad ikke når de spiser). Kan det være tegn på utryg tilknytning?
Beklager mit rodede skriv. Håber, det er til at finde hoved og hale i.
Mange hilsner
En meget træt tvillingemor