Urolig nattesøvn - 1 mdr.

19. oktober 2021

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Urolig nattesøvn - 1 mdr.

Hej Helen😊

Tak for dit svar vedr. urolig nattesøvn. Da det ikke er blevet bedre forsøger jeg lige at få dit råd igen.

Lillebror nærmer sig nu 5 uger, og jeg havde håbet, at det snart blev bedre. Han sover oftest et stræk (inden første natteamning), hvor han ikke øffer og møffer og knirker og knager, men når han så er blevet ammet starter showet. Det betyder, at vi ikke får meget søvn resten af natten.

Jeg har prøvet at hæve madrassen. Ligesom han også bliver svøbt, men intet hjælper. Jeg har det selv mistænkt for, at det er de små tarme, som arbejder på højtryk. Nogle gange kommer han nemlig med et ordentlig brøl, når der kommer en prut om natten, ligesom der han bliver rolig, hvis han laver i bleen. Det er bare oftest først i de tidligere morgentimer, at der er hul igennem, og så har vi alle haft en dårlig nat siden f.eks. kl 02.

Har du en ide, hvad det kan være? Og hvordan jeg kan afhjælpe det? Har fået ham tjekket ved Osteopat og senest kiropraktor, der ...

Annonce

... behandler ham for en voldsom spænding i nakken.

Er der nogle fødevarer/drikke, som jeg skal holde mig fra?

Han er ammebarn og følger sin kurve. Dog skrev du i dit sidste svar, at jeg skulle kigge på hans søvn i løbet ad dagen. Han har jo ikke en rytme endnu, men vi har snakket om at han sover en del - måske for meget? Han sover nærmest hele formiddagen og middagen væk - han vågner kun lige for at spise og så sover han igen - måske 4-5 timer. Vi putter ham ikke efter måltid - han falder simpelthen selv i søvn ved brystet og er nærmest ikke vågen, når han melder sig til. Dernæst er han vågen i 1-2,5 time, og så sover han igen i lang tid. Jeg vil tro, at han i løbet ad dagen er vågen i ca 5-6 timer. Er det for lidt? Hvis ja - hvordan ændrer vi det uden st få en ulykkelig overtræt dreng?

Ser frem til at høre fra dig for vil virkelig snart gerne have noget søvn😊

Ps. Vi sørger for at være stille om natten - putter ham i nattøj, svøber ham og tænder ikke for meget lys.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland