Uro ved godnat :-)

22. september 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Uro ved godnat :-)

Hej Helen,

Lige et par spørgsmål herfra:

Vores datter bliver 10 måneder her i starten af oktober og bruger stadig str. 1 i sut (0-6 måneder). Vi har prøvet at få hende til at tage nummeret større (både samme model og andre) gentagne gange - både i vågen tilstand og sovende. Men hun vil simpelthen ikke, hun laver decideret brækudtryk hver gang.

Kan det tage skade at hun ikke vil tage anden sut?
Jeg har selv en lille mund (jeg har fx fået revet to tænder ud fordi der ikke var plads), så hvis hun har “arvet” det samme, så er det for mig helt forståeligt at hun ikke vil tage andre. Men vi er selvfølgelig eftertænksomme ved det.

Derudover et spørgsmål til søvn:
Hun er begyndt at vågne gentagne gange om natten og vil meget gerne rejse sig op, om på maven, sidde op mm. Hun får fortsat mad 1-2 gange om natten (spiser rigtig fint om dagen) men er ...

Annonce

... måske vågen 8-10 gange i løbet af natten udover.

Det er det samme når vi putter hende, uanset hvor træt hun er, så skal hun altid lige “krudte af” inde i sengen i 30-45 minutter før hun bliver liggende og ligger sig til at sove. Hun bliver puttet omkring 19.30, får en flaske, men sover først omkring 20-20.15 fordi der er SÅ meget gang i hende, så snart hun rammer sengen efter hun har fået flasken i enten favn eller liggende og vågner omkring 6-6.30.

Er det normalt for alderen? Eller skal vi gøre noget? Hun er ikke startet i vuggestue endnu eller andet, men er godt med motorisk. Kravler og rejser sig op af alting mm.

Samtidig med alt dette er hun begyndt at tage to lange lure om dagen, hvor hun før tog 1 lang og 1 kort. Nu sover hun 3-4 timer om dagen, hvor det før var 1,5-2 timer i alt, hvis det har nogen indflydelse?

Vi glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge