Dreng der ikke vil sove

25. juli 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dreng der ikke vil sove

Hej Helen.

Min mand og jeg er blevet forældre til den skønneste lille dreng. Han er glad og i trivsel på de fleste punkter. Og vores spørgsmål omhandler søvn 🙂

Lidt om vores søn.
Han blev født d. 26 marts 2021 med en fødselvægt på 3598 - helt gennemsnitlig.
Tabte sig 6% og var over fødselsvægt allerede 48 timer efter.
Idag er han jo så knap 4 måneder og vejer lidt over 8 kg.
Han har været motorisk hurtig til ting og kan komme fra ryg til mave selv. Derudover er han en meget opmærksom og observant lille mand der helst ikke vil gå glip af noget som helst.. han er glad og smilende!
Og umiddelbart lyder det jo helt som det skal være.

Men han har bøvlet rigtig meget med maven - trods fuldamning ( dog kun med et funktionelt bryst ) .. vi har måtte hjælpe ham af med afføring flere gange da den simpelthen var så tyk at han ikke kunne komme af med den.

Som spæd og den første halvanden måned, leverede han 8-10 bleer om dagen pg pludselig fra den ene dag til den anden 0. Jeg ved godt at de må gå op til 14 dage uden - men han er meget tydelig i smerter pga. af manglede afføring.
Så vi startede på lactolose efter samråd med lægen. Det virkede i en uge og så igen, ingen afføring. ( men i den uge var han tydelig mere glad end normalt og en anderledes dreng).

Efter en omgang ammestrejke tabte han sig 400 gram på en weekend og jeg måtte supplere op om mandagen. Herefter kom der så afføring.. dagligt. Nu gider han så småt ikke bryst mere og får primært MME.

Vi er begyndt at komme over på semper den grønne efter ingen afføring på NAN sensilac. Og håber det giver mere ro i maven.
Vi er også stadig på lactolose pt. 8 ml i døgnet.

Vi har i hele den ovenstående periode måtte putte ham i bevægelse med barnevogn og slyngevugge med motor, da han ellers ikke kunne finde ro. Vi fornemmer at bevægelsen har gjort noget godt for hans mave.

Nu er ...

Annonce

... vi så bare problemet at han ikke gider sove uden bevægelse.
Og han han ikke være vågen i længere tid en halvanden time.
Om natten samsover vi, og der tager jeg ham fra slyngevuggen når jeg går i seng og så sover han ved mig hele natten.

Han får dog ikke god søvn her - da han ligger og vrider sig og trækker benene op til maven. Og kva af det, så har jeg heller ikke kontrol over hans lure om dagen.
Nogle dage sover han 3-4 lure og andre dage 5-6.

Han sover heller ikke de 10 timer om natten som anbefalet. Og hvis vi er ude, kan jeg ikke få ham til at sove i mere end 30 minutter.

Jeg er virkelig i syv sind - for jeg har ærligt ikke lyst til at være social eller tage ham med ud. De få gange jeg har gjort det, har det altid endt med at jeg må køre hjem til slyngevuggen og der har han ikke sovet nok i løbet af dagen og det ender derfor med en overtræt skrigende baby som tager minimum 3 timer at putte.

En dårlig dag kan se således ud:
Op kl. 06
Lagt igen kl. 07:00 (ekstremt træt og pylret)
Sover her så i 2-3 timer fordi natten har været dårlig.
Står op igen omkring 09:00
Lagt igen senest kl 11:00 (ekstremt træt og pylret)
Sover i 40 min til 1 time.
Så op igen omkring kl. 12:00
Puttet igen omkring kl. 13:30/14:00.
Vågner mellem 15:00 og 16:00
Bliver lagt igen mellem 18:00 og 19:00

- nogle gange sover han til jeg går i seng omrking kl. 22 (så slutter dagen ‘godt’ og han får indhentet nogle timer) og andre gange vågner han efter 30 minutter. (Her starter der så et maridt med at få ham lagt igen og det kan tage op til 3 timer - hvor jeg tager ham op, sidder og hygger og prøver at ligge ham igen - gentagende gange.)

Yderlig info:

- Det kan tage alt fra 10 minutter til 2 at putte ham i løbet af dagen ( på trods af slyngevugge )

- Han bruger sut

- Han kan ikke lide at blive viklet eller båret i bæresele.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder