Nægter middagssøvn, men kan hun undvære den?

21. juli 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Nægter middagssøvn, men kan hun undvære den?

Kære Helen,

Sidst jeg skrev og bad om råd til Johannes søvn, drejede det sig om at vi ikke kunne finde det rigtige puttetidspunkt for hende, blandt andet fordi hendes middagssøvn varierede en del. Du gav gode råd om at holde fast i putte- og stå-op tidspunkterne, med det formål at dagssøvnen så skulle justere sig herefter. Vi havde desværre ikke held med dette, og heller ikke med at skubbe hendes puttetidspunkt gradvist. uanset hvornår vi lagde hende, tog det minimum halvanden time. Jo tidligere vi lage hende, jo længere tog det, men det blev ikke mindre end 1,5 time, uanset hvor sent det blev. Det passede som regel med, at hun tidligst kunne falde i søvn efter 7-7,5 times vågentid. Det måtte vi acceptere, og det gjorde vi så naturligvis.

Nu har Johanne fået en dejlig lillebror som nu er 3,5 måned gammel. Hun har taget det over al forventning, og det går sådan set forrygende at være forældre til en mere. Johanne reagerede dog på hans ankomst ved at nægte at lægge sig til at sove i vuggestuen. De forsøgte i 8 uger, men havde kun enkelte gange held med at få hende til at sove. Derhjemme kunne vi stort set kun få hende til at sove i bilen. I de 8 uger dette stod på, hentede vi hende så tidligt vi kunne - som regel ved 14-tiden - hvorefter hun fik en halv times søvn i bilen. Det resulterede i at hun tidligst sov 21.30 om aftenen, og derfor samlet fik 10 timers søvn på et døgn, men brugte 2-3 timer hver dag på at blive puttet.

Vi forældre, og pædagogerne i vuggestuen var enige om, at det var komplet uholdbart, og da der ingen bedring var efter 8 uger, valgte vi at Johanne ikke længere skulle sove til middag. Det er 9 uger siden nu. I starten tænkte vi at hun kunne få en lur derhjemme i weekenderne, men det gav rod i rytmerne. Fordi Johanne har så meget vågentid i sig, betød det at hun om mandagen når hun skulle undvære luren, som regel kun havde sovet 9 timer om natten, fordi hun var ...

Annonce

... faldet sent i søvn søndag aften.

Nu sover hun fra 19-07 hver nat, og får således meget mere søvn end hun har gjort i lang tid. Hun klarer det da også virkelig flot, og de fleste dage virker hun ikke til at være specielt mærket af den manglende lur. Nogle dage har hun lige brug for at sidde og se lidt fjernsyn når hun kommer hjem fra vuggestue, men klarer det så fint herefter.

Samtidig synes jeg faktisk vi har færre konflikter, og færre fortvivlelsesanfald. Hun udvikler sig med lynets hast, både motorisk og mentalt. Hvorfor så det meget lange brev, tænker du nu. Jo, sagen er, at vi ikke kan transportere Johanne på nogen måde, efter kl. 13-14, hvis det tager mere end 10 minutter. Bil, klapvogn, søskendesæde, fars skuldre - hun falder i søvn, det er stensikkert, medmindre man råbesynger 'oppe i norge' hele vejen. Når det sker at hun falder i søvn, så betyder det, at hun ikke kan falde i søvn om aftenen, og derfor er svaret ikke bare at lade hende gøre det. Samtidig har hun dage, hvor det virker som om hun bare ikke kan hænge sammen, selvom hun har sovet fint om natten. Sådan en dag kan vi jo alle have, men jeg bekymrer mig jo alt i alt om, at hun slet ikke har godt af at undvære den lur, og at vi forbryder os mod hendes behov.

Jeg kan bare ikke komme i tanke om en anden, holdbar løsning. jeg synes ikke at jeg kan holde hende hjemme, eller hente hende så tidligt at hun kunne sove hjemme. Dels har jeg ikke det fornødne overskud til at kæmpe med den lur, mens jeg også har lillebror, og dels synes jeg ikke det er rimeligt at han skal dele min opmærksomhed i min barsel. Det er jo ikke meget udelt opmærksomhed man får, når man er lillebror til en 2,5 årig med en stor personlighed :)

Helen, mit spørgsmål er, om du kan se en løsning som jeg ikke kan få øje på? Eller må vi bare se tiden an, og vente på at hendes behov indhenter hendes vilje?

Med venlig hilsen
Mor til Johanne og lillebror

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder