Af med bleen - hvordan hjælper vi bedst?

5. maj 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Af med bleen - hvordan hjælper vi bedst?

Hej Helen

Jeg har lige et spørgsmål omkring storebror også :)

Han er ved at være 3,5 år gammel, masser af vilje og selvstændighed. Det er jo godt men giver selvfølgelig også lidt udfordringer - især når det kommer til at smide bleen.

Jeg skrev til dig for ca. 8 måneder siden, med lidt samme problemstilling. Vi øvede pottetræning og havde ok succes med at tisse på potten, men han sagde ikke til når han havde lavet afførring og gik tit rundt med det længe. Vi snakkede om at der måske var lidt mange ting på det tidspunkt - f.eks. børnehave og han var blevet storebror så det derfor ikke var det rigtige tidspunkt at gå all in på træning. Så vi tog det egentlig lidt med ro omkring det og øvede lidt her og der.

Vi prøvede at hjælpe ham til at blive skiftet, så snart vi opdagede at han havde lavet i bleen og vi øvede også toilet ifm bad.

For fornyligt har vi igen også prøvet at hjælpe ham på toilet fra morgenen af og om aftenen inden han skal puttes, men derudover har vi ikke haft en fast rytme. Det lykkes ofte, hvis humøret er godt. Hvis han ikke kan tisse inden han skal i bad, har vi også oplevet at han siger at han skal tisse så snart han sætter sig i badekaret. Så kan vi hjælpe ham på toilet, få tisset og ned i bad igen.

Vi oplever også at han godt kan sige at han skal lave stort - hvis vi f.eks. spørger ham, fordi vi kan se at det er det han har gang i. Jeg tror dog kun det er lykkes en gang eller to at lokke ham på toilet i den forbindelse. I morges sagde han lige ud at han hellere ville lave i bleen. Så vi mener jo at han er bevist om at han tisser og laver.

Han siger nogle gange til når han har lavet stort og gerne vil skiftes, men oftest ikke. Derudover er der den udfordring at når vi siger at nu skal vi lige ...

Annonce

... ind og tisse, så stritter han ofte i mod. Han vil ikke, bliver sur (nogle gange meget sur), han siger at han ikke skal tisse eller at han lige har tisset i bleen, så han vil ikke på toilet.

Det gør det rigtig svært at praktisere toiletbesøgene og de går ofte i hårdknude. Jeg ønsker på ingen måde at det skal blive en træls oplevelse eller noget der minder om tvang - det får vi bare ikke noget ud af.

Hvad gør vi bedst for at komme videre?

Vi har været til møde i børnehaven, om generel trivsel, og der foreslog hun at vi om en måneds tid, når det bliver varmere i vejret simpelthen fjerner bleen og ser om han ikke på den måde bliver mere bevist om at han skal på toilet. Hun mener at bleerne i dag er så gode at det ikke rigtig bliver ubehageligt, når de har lavet i bleen.

Jeg har også læst en bog jeg er blevet anbefalet - "Pottetræning på 3 dage". Jeg ved ikke om du kender den, men hvis du gør kunne jeg godt bruge lidt input. Nogle af de ting der står deri, virker ret logiske. De nævner f.eks. også det der med at bleerne er gode til at absorbere, men at det også er en tryghed, da de jo aldrig har oplevet andet. Og hvordan skal vi forvente at børnene lærer at det er mest rigtigt at tisse på potten, når vi lige bagefter putter en ble på dem igen.

Metoden går meget kort fortalt ud på at man tager bleen af og øver gennem forskellige faser og til sidst har barnet lært at besørge på potte/toilet. Det virker ret intenst og omfattende.

Jeg er ikke sikker på at denne metode er rigtig for os. Jeg ønsker i hvert fald ikke at det skal påvirke hans selvværd negativt.

Jeg ved ikke hvilken vej der er den rigtige at gå for at hjælpe ham til at blive blefri. Jeg håber du har lidt gode råd og tanker omkring dette.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder