2,2 år og storebror

18. april 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

2,2 år og storebror

Hej Helen,

Vi har vores søn på 2 år og 2 måneder, som lige er blevet storebror for første gang. Vi har i tiden op til fødslen talt om lillesøster, og blandt andet læst bøger for at forberede ham. Vi vidste godt, at uanset hvor meget han sige at hun er i maven, at han skal være storebror osv, så ville det stadig være for abstrakt for ham til helt at forstå.

Nu er søster så kommet (d. 10/4) og han reagerer meget tvetydigt. Første gang han så hende, var der kys, kram og ae på kinden - og det har der været hver dag, flere gange om dagen, lige siden. Det er ikke på vores opfordring, men på hans initiativ. Vi beder ham sige farvel til hende, når han tager i dagpleje, men ellers lader vi det faktisk være op til ham, hvad han har lyst til.

Men siden hun kom, har han skruet andre dele op på 11. Han siger nej til ALT. Selv ting, vi ved han virkelig gerne vil - og midt i at han på vej til at gå i gang med det. Han er MEGET mor-orienteret. Vi skiftes til at putte ham, det har vi altid gjort og uden problemer, men nu er det KUN mig der må. Når far skal putte, græder han som pisket og siger "nej, far ikke putte".

Far duer heller ikke til noget andet; han må ikke lege, se tv, gå tur eller lignende. Han må allernådigst cykle ham i ...

Annonce

... dagpleje, men det er også det. Hvad kan vi gøre for at lette presset fra mig (der både ammer og nu også nærmest er enlig mor, fordi far intet må) og samtidig give far hans rolle tilbage, for han savner samværet med vores søn?

Nr. 2 spørgsmål: Længe inden han blev storebror, fjernede vi siden på hans tremmeseng, så han selv kan kravle ind og ud. Det gjorde vi, fordi han siden han var 6 måneder gammel har sovet igennem i sin egen seng, stort set uden undtagelser. Det tog, indtil vi fjernede siden, også kun 10 minutter at putte ham, fordi han var super god til at snakke sig selv i søvn med sin bamse. Putning og søvn har aldrig været en kilde til problemer hos ham. Nu kan det tage op til 1 time at putte ham, hvor vi er nødt til at sidde herinde indtil han sover. Og han kommer ind til os om natten, i søvne, så ofte at det er mere regel end undtagelse.

Vi har købt en ny seng til ham, en såkaldt husseng, men han har ikke fået den endnu. Vi har en naiv idé om at kunne starte forfra med at etablere en ny, god søvnrutine (som den plejede at være) når han får sengen, i håb om at den kan skabe nye associationer for ham. Men hvad kan vi ellers gøre? Hvordan får vi ham tilbage til den hurtige putning og den gode, lange nat i egen seng?

Hilsen Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder