Søvn-association - 7 mdr.

14. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn-association - 7 mdr.

Kære Helen,

Tak for dit gode svar. Jeg har dog behov for lidt uddybning inden vi rigtig effektuerer planen.

Vi gør allerede mange af de ting du beskriver. Jeg har egentlig ikke indtryk af, at det er mad hun ønsker om natten. Vi har forsøgt at give flaske kl 23, men hun spiser ikke meget. Hun vil bare gerne have brystet i munden. Tænker det lidt som hendes narre-sut. En vane. Når det er sagt vil vi selvfølgelig prøve, at følge din dagsplan og være meget struktureret omkring dette så vi er sikre på at hun får mad nok om dagen.

Mit supplerende spørgsmål går på hvordan vi skal hjælpe hende når vi nu skal til at sige nej til brystet om natten. I aftes blev hun puttet omkring kl 20 med flaske og herefter amning. Herefter vågnede hun hver halve time indtil kl 02, og var herefter vågen fra 02-03. Hun vågner og begynder at søge efter brystet og bliver mere og mere frustreret hvis hun ikke får det. Hun bliver hektisk, urolig og frustreret. Jeg forsøger at ligge en hånd på maven, berolige hende mm. Men det hjælper ikke noget. Til sidst begynder hun græde.

Hvad gør vi i en sådan situation? Det er utrolig hårdt at ligge ved siden af hende uden at tage hende op. ...

Annonce

... Specielt hvis hun græder meget. Er det ok at tage hende op og gå rundt med hende til hun er beroliget. Jeg er også i tvivl om hvor længe hun må græde? Vi har forsøgt hvor far har taget hende, men hun kan ofte græde 40 minutter. Er det ok? Hun græder sig i søvn i hans arme. Er bange for at hun føler sig svigtet. Hvis vi ligger hende når hun er døsig vågner hun med det samme og græder, derfor går vi ofte med hende til hun sover tungt. Hele denne situation kan så gentage sig efter 30 minutter hvor hun vågner igen.

Derudover tænker jeg på om hun kan blive forvirret over hvornår hun må få bryst og ikke må. Hvis jeg ammer hende i søvn kl 20 og igen kl 23. Forstår hun så, at hun i det mellemliggende perioder ikke må få bryst?

Umiddelbart tænker jeg, at planen skal være, at jeg tager hende fra 20 til 23, hvor hun ammes igen. Umiddelbart tænker jeg det er lidt voldsomt helt at undvære amning om natten. Men måske er en flaske kl 23 bedre så hun ikke bliver forvirret? Herefter tager far over til 05. I de mellemliggende timer vil hun jo vågne ofte og græde meget, og jeg har derfor brug for at vide hvordan vi skal takle hende jf ovenstående situation.

Kærlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor