Brev:
Søvn-association - 7 mdr.
14. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Søvn-association - 7 mdr.
Kære Helen,
Tak for dit gode svar. Jeg har dog behov for lidt uddybning inden vi rigtig effektuerer planen.
Vi gør allerede mange af de ting du beskriver. Jeg har egentlig ikke indtryk af, at det er mad hun ønsker om natten. Vi har forsøgt at give flaske kl 23, men hun spiser ikke meget. Hun vil bare gerne have brystet i munden. Tænker det lidt som hendes narre-sut. En vane. Når det er sagt vil vi selvfølgelig prøve, at følge din dagsplan og være meget struktureret omkring dette så vi er sikre på at hun får mad nok om dagen.
Mit supplerende spørgsmål går på hvordan vi skal hjælpe hende når vi nu skal til at sige nej til brystet om natten. I aftes blev hun puttet omkring kl 20 med flaske og herefter amning. Herefter vågnede hun hver halve time indtil kl 02, og var herefter vågen fra 02-03. Hun vågner og begynder at søge efter brystet og bliver mere og mere frustreret hvis hun ikke får det. Hun bliver hektisk, urolig og frustreret. Jeg forsøger at ligge en hånd på maven, berolige hende mm. Men det hjælper ikke noget. Til sidst begynder hun græde.
Hvad gør vi i en sådan situation? Det er utrolig hårdt at ligge ved siden af hende uden at tage hende op. Specielt hvis hun græder meget. Er det ok at tage hende op og gå rundt med hende til hun er beroliget. Jeg er også i tvivl om hvor længe hun må græde? Vi har forsøgt hvor far har taget hende, men hun kan ofte græde 40 minutter. Er det ok? Hun græder sig i søvn i hans arme. Er bange for at hun føler sig svigtet. Hvis vi ligger hende når hun er døsig vågner hun med det samme og græder, derfor går vi ofte med hende til hun sover tungt. Hele denne situation kan så gentage sig efter 30 minutter hvor hun vågner igen.
Derudover tænker jeg på om hun kan blive forvirret over hvornår hun må få bryst og ikke må. Hvis jeg ammer hende i søvn kl 20 og igen kl 23. Forstår hun så, at hun i det mellemliggende perioder ikke må få bryst?
Umiddelbart tænker jeg, at planen skal være, at jeg tager hende fra 20 til 23, hvor hun ammes igen. Umiddelbart tænker jeg det er lidt voldsomt helt at undvære amning om natten. Men måske er en flaske kl 23 bedre så hun ikke bliver forvirret? Herefter tager far over til 05. I de mellemliggende timer vil hun jo vågne ofte og græde meget, og jeg har derfor brug for at vide hvordan vi skal takle hende jf ovenstående situation.
Kærlig hilsen
en træt mor