Brev:
Stop af natamning samt mad og væske
17. oktober 2020
Alder:
8 mdr.
Stop af natamning samt mad og væske
Kære Helen
Tusinde tusinde tak for dit fine svar, det var lige hvad jeg havde brug for. Jeg har dog lige lidt tillæg spørgsmål samt et ny problematik. Jeg vil gerne starte med at fortælle hvordan dagene har været siden din besvarelse.
Vi er trappet ned i amning dog ikke helt så meget som du beskriver, men vi forsøger.
Alt efter hvornår sidste amning om natten er har blevet ammet når vi vågner. Dette har indtil nu ikke haft noget betydning ift. morgenmad da han spiser en god omgang øllebrød uden problemer. Faktisk dagens bedste måltid.
Derefter har han fået lidt snacks i form skorpe eller fugt (når han har været hjemme, de har også fået lidt mad i dp)
Ammet før lur (skal lige siges han falder ikke i søvn ved bryst, men bliver lagt i barnevogn eller seng og falder først i søvn der)
Derefter har han fået frokost, dette måltid er gået nogenlunde.
Eftermiddagsnack har typisk fået lidt fugtmos
Ammet før eftermiddagslur
Når han vågner sidder han altid og leger lidt hvor jeg laver aftensmaden klar.
Men så starter der er mindre cirkus, han nægter skeen før han overhovedet ved hvad der er på den.
Det er en kamp og få mad i ham. - jeg kan godt få lidt mad i ham, hvis han selv får lov eller han får det med fingrende, men typisk kun en frikadelle, men han hopper rundt på stole og forsøgt, at sidde hos mig, det gør ingen forskel.
Jeg har haft forsøgt nogle ting, hvis han får en tupe med grøntsagsmos spiser han den, men får han den selv samme på ske, nægter han.
Den ene aften, forsøgte jeg amningen efter aftensmad for at se om han stadigvæk sulten og han tømte brystet.
De første 5 dage forsøgte jeg godnat grød, men dette endte i mindre kaos og gråd. Min søn er simpelthen for træt til dette. Og søvnen blev så urolig og dårligere. (Dette er ikke en løsning for os)
Jeg gik tilbage til vores natflaske på 120 ml, og ammet i søvn og han sov til 02.30, hvor han kun lige fået sutten en par gange. Derefter havde vi så amning hver 1,5 time.
Jeg har prøvet og forsøgt på at stoppe natamning de sidste dage, men det er lettere sagt end gjort.
Først nat fik jeg ham faktisk til at være uden amning fra 20.30-05, men ikke meget vi har sover fra 02 til 05.
2. nat vågnet fik han bryst 23.15, og klaret sig til 06 uden amning, men det holder virkelig hård.
3. 03.40 uden amning.
Men jeg synes ikke det meget søvn vi får fra omkring 01.30, men vi har klaret nætterne med 1-2 amninger de sidste 3 dage.
Så vi nede på 5-6 amninger + 120 ml MME, det er da fremskridt, vi ikke helt i mål men på vej.
Spørgsmål til stop af natamning:
- Hvordan gør man det bedst? Lige nu holder/putter jeg ham tæt, giver sutten og nusser. Skal der tilbydes i flaske eller vand?
- Du skriver i din tidligere besvarelse, at spise amning er kl. 23, mén hvad så hvis han ikke er vågen?
Spørgsmål til væske
- Det er næste umuligt at få vand i min søn, han vil gerne drikke det, men spytter det ud igen, sådan virkelig ud. - det fuldstændig lige meget om det kop, tudekop eller drikkeflaske, sutteflaske med vand nægter han. Gode råd søges.
- Jeg bliver lidt bekymret ift. dagpleje om han får nok væske, når han kun får en flaske?
- Kan det give mening ift til din tidligere plan, at han får en flaske med en tynd MME til formiddag?
Min søn har kun været i dagpleje i formiddagstimer endnu, vi har en måned til indkøring, så vi tager os lidt ekstra god tid, derfor har det været muligt med amning.
Spørgsmål til mad
- Råd søges til hvordan får jeg gjort aftenmåltidet til noget positivt?
- Hvordan får jeg gjort ham glad for skeen til aftensmåltiderne?
Jeg glæder mig til at modtage dit svar
Med venlig Hilsen
Christina