Har indtil nu altid sovet godt

17. september 2020

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Har indtil nu altid sovet godt

Kære Helen.

Jeg skriver til dig med et (desperat!) spørgsmål om søvn. Jeg beklager hvis det er blevet lidt langt:/

Vores dreng på 22 mdr. har altid sovet rigtig godt og har altid været glad for sin egen seng. Han plejer at falde i søvn i sin egen seng og har aldrig før haft problemer med at finde ro selv. Til tider har vi nærmest ikke haft brug for putteritualet, fordi han selv har peget på sengen og sagt “sove”. Når vi så lagde ham i sengen vinkede han selv farvel og “bad” os derved om at gå hvorefter han selv faldt i søvn. Han plejer at sove fra ca. 19.30/20.00 til omkring kl. 7. Derudover sover han 2-3 timers lur i vuggestuen. Han hænger slet ikke sammen hvis han ikke får sovet middagslur.

For en måned siden (hvor han iøvrigt blev storebror) ændrede hele puttesituationen sig. Nu nægter han benhårdt at blive puttet i sin egen seng. Han græder, skriger og råber og kører sig selv helt op hvis vi forsøger at putte i egen seng. Næsten så han kaster op og vi kan knapt nok komme i kontakt med ham. Det eneste der virker lige pt er at vi lægger os med ham i vores seng. I så fald kan vi putte ham uden skrig og skrål - han tumler rundt, griner og putter og er glad- men det tager ham stadig flere timer at falde i søvn.

Vi kan mærke at han ikke har samme ro under putteritualet som han havde før. Vi har virkelig prøvet at prioritere tid med ham efter søsters ankomst, for ligesom at vise ham at vi stadig elsker ham og stadig er der. I løbet af dagen har vi det smaddergodt sammen og der er ikke ret mange konflikter. Generelt er han en meget glad og munter dreng. Derfor var vi ikke så bekymrede i starten og tænkte at det nok ville gå over når han ...

Annonce

... havde “tanket op” på kærlighed og tryghed ovenpå søsters ankomst. Men nu er der gået 6 uger og vi er ved at blive møre af at vi slet ikke har noget voksentid om aftenen.
Nogen gange har hans far haft held med at tage en kort putte-timeout, hvor de går en runde i haven og siger godnat til blomsterne mv. Det har hjulpet ham med lige at falde ned når han er helt i opløsning.

Vi har forsøgt at bedsteforældrene putter ham i egen seng og det accepterer han. De må lige gå ind til ham nogle gange i løbet af aftenen, hvor han kalder på far, men han accepterer at det er bedstemor, som kommer og at han skal blive i sin egen seng. Så han kan jo godt - men nu har han jo lært at man kan blive puttet i mors og fars seng hvis man hyler:/

Hvad gør vi?? Kan vi tage en “kold tyrker” på putning i vores seng? Min fornuft siger mig at vi bør holde fast i putning i egen seng og putte ham med ro i tale og kropssprog, men resolut så han mærker, at der “ikke er noget at komme efter”. Holde os i nærheden så han ved at vi er der, og gå ind jævnligt og sige godnat indtil han lægger sig.

Det føles jo forkert at gå fra ham, når han skriger og græder allerede dét sekund, vi vender os om for at gå fra værelset:/ Konsekvensen vil blive at han ender med at skrige/græde sig selv i søvn (Men det er måske også okay de få (tænker jeg) dage det tager ham at acceptere situationen??). Jeg overvejer også at farmor måske kan hjælpe nogle dage siden han accepterer at blive puttet af hende. Måske et par dages putning af hende kan være en god start?

Vi håber meget på et svar fra dig da vi virkelig har brug for noget tid og ro om aftenen!
På forhånd 1000 tak!

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire