Brev:
15 mdr. nægter at falde i søvn selv
12. august 2020
Alder:
15 mdr.
15 mdr. nægter at falde i søvn selv
Kære Helen,
Vi kan ikke få vores datter på 15 måneder til at falde i søvn selv.
Siden hun stoppede amning, da hun var 9 mdr. er hun faldet i søvn enten i bæresele eller ved at vi går rundt med hende i armene.
Når hun bliver lagt i egen seng, bliver hun ked af det. Meget ked af det. Det er tydeligt at mærke, at hun er træt. Hun kaster sig rundt i sengen og bore hovedet ned i sengen eller dynen. Lige så snart vi tager hende op i armene falder hun til ro. Hvis hun vågner om natten, er den eneste måde vi kan få hende til ro på, er ved at gå rundt med hende. Det er dog ikke altid det er lige let at få hende til at sove i armene – nogle gange ender vi med at gå rundt med hende 1-1,5 time.
Vi har forsøgt at side ved siden af hende i sengen, holde en hånd på hende for at få hende til ro. Gå ud af rummet og komme tilbage. Det er aldrig lykkes os at få hende til at falde i søvn selv i egen seng.
Dog skal det siges, at hun er god til at sove i barnevogn og har relativt let ved at falde i søvn i barnevognen. Det er primært om aftenen vi har udfordringen.
Hun er efterhånden en stor pige på 11 kg, så det er ikke en holdbar løsning på sigt. Derfor vil vi gerne have et godt råd til hvordan vi kan hjælpe vores datter til at falde i søvn selv uden brug af bæresele eller arme.
Lauras dag ser sådan ud:
Kl. 5-6 (imellem): Vågner op og får grød/mælk
Kl. 9: Snack
Kl. 10:45/11:00: Spiser frokost/vand
Kl. 11.30-12.00: Sover lur
Kl. 13.30/13.45: Vågner op
Kl. 13.45/14.00: Snack
Kl. 17.30: Aftensmad/vand
Kl. 19.00: Puttes til natten
Putteritualet er:
Ble og nattøj på
Rydder legetøj op og siger godnat til far eller mor som ikke skal putte
Får børstet tænder
Vi læser en bog i sengen (hun ligger i sengen og vi sidder ved siden af og læser)
Vi synger 3 sange (de samme hver aften)
Det skal nævnes at Laura aldrig har brugt sut og hun nægter at bruge den. Hun har ikke en særlig bamse eller lignende som hun er særlig knyttet til. Hun stoppede amning ved 9 mdr.
Har du nogen gode råd og praktiske ting vi kan gøre for at få Laura til at falde i søvn selv?
Hilsen
Lauras forældre