15 mdr. nægter at falde i søvn selv

12. august 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

15 mdr. nægter at falde i søvn selv

Kære Helen,

Vi kan ikke få vores datter på 15 måneder til at falde i søvn selv.

Siden hun stoppede amning, da hun var 9 mdr. er hun faldet i søvn enten i bæresele eller ved at vi går rundt med hende i armene.

Når hun bliver lagt i egen seng, bliver hun ked af det. Meget ked af det. Det er tydeligt at mærke, at hun er træt. Hun kaster sig rundt i sengen og bore hovedet ned i sengen eller dynen. Lige så snart vi tager hende op i armene falder hun til ro. Hvis hun vågner om natten, er den eneste måde vi kan få hende til ro på, er ved at gå rundt med hende. Det er dog ikke altid det er lige let at få hende til at sove i armene – nogle gange ender vi med at gå rundt med hende 1-1,5 time.

Vi har forsøgt at side ved siden af hende i sengen, holde en hånd på hende for at få hende til ro. Gå ud af rummet og komme tilbage. Det er aldrig lykkes os at få hende til at falde i søvn selv i egen seng.

Dog skal det siges, at hun er god til at sove i barnevogn og har relativt let ved at falde i søvn i barnevognen. Det er primært om aftenen vi har ...

Annonce

... udfordringen.

Hun er efterhånden en stor pige på 11 kg, så det er ikke en holdbar løsning på sigt. Derfor vil vi gerne have et godt råd til hvordan vi kan hjælpe vores datter til at falde i søvn selv uden brug af bæresele eller arme.

Lauras dag ser sådan ud:

Kl. 5-6 (imellem): Vågner op og får grød/mælk
Kl. 9: Snack
Kl. 10:45/11:00: Spiser frokost/vand
Kl. 11.30-12.00: Sover lur
Kl. 13.30/13.45: Vågner op
Kl. 13.45/14.00: Snack
Kl. 17.30: Aftensmad/vand
Kl. 19.00: Puttes til natten

Putteritualet er:
Ble og nattøj på
Rydder legetøj op og siger godnat til far eller mor som ikke skal putte
Får børstet tænder
Vi læser en bog i sengen (hun ligger i sengen og vi sidder ved siden af og læser)
Vi synger 3 sange (de samme hver aften)

Det skal nævnes at Laura aldrig har brugt sut og hun nægter at bruge den. Hun har ikke en særlig bamse eller lignende som hun er særlig knyttet til. Hun stoppede amning ved 9 mdr.

Har du nogen gode råd og praktiske ting vi kan gøre for at få Laura til at falde i søvn selv?

Hilsen
Lauras forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.