Mors alder ved graviditet

12. august 2020

Kategori:
Alder:
3 år

Mors alder ved graviditet

Kære Helen.

Så kom endnu en nyhed om, at en 68-årig har fået tvillinger. Tror de fleste vil synes, at det er over grænsen. Det er i hvert fald svært for mig at synes, det er helt ok.

Desværre kan jeg også mærke, at jeg er en af de her "egoistiske" kvinder, der brændende ønsker sig et barn mere, selvom jeg er 49 år.

Min historie er, at jeg altid har ønsket mig at få 3 børn. Altid har set en familie for mig på 5 personer - selvom dette naturligvis ikke er et argument eller et krav til livet, man kan tillade sig at stille.

Men jeg kunne ikke få børn - trods mere end 10 år i fertilitetsbehandling og 12 års samlet kamp.

Med hjælp fra en donor i udlandet, som jeg er uendelig taknemmelig, fik jeg to vidunderlige drenge som 43 og 47-årig. Første graviditet gik ikke så godt - ikke på grund af graviditeten i sig selv, men fordi jeg lavede en alvorlig skade under idræt og blev sengeliggende i 6 måneder. Anden graviditet gik problemfrit bortset fra lidt kvalme i begyndelsen.

Min fornuft siger mig, at jeg ikke kan ...

Annonce

... tillade mig at få flere børn. I virkeligheden mest, fordi jeg er bange for fordømmelsen fra andre og for at mine børn skal blive drillet. Fordi jeg synes, det er naturstridigt og måske synd for barnet?

Jeg (og min læge) mener, at jeg har helbreddet til at gennemføre en graviditet. Min mand og jeg har også økonomien og tiden og netværket til et barn nummer 3 - og mit ønske er næsten ubegribelig stort. Det handler selvfølgelig ikke kun om mig selv, men også om, at mine børn skal have en større famile og glæde af hinanden, også hvis vi skulle falde væk, mens de stadig er unge.

Jeg kan behandles lovligt i et år endnu på den klinik, der hjalp mig med mine 2 sønner.

Kunne ikke finde på at bede dig tage stilling til, hvad min mand og jeg skal vælge.
Men måske du vil fortælle mig, om du ved, hvordan børn af ældre forældre generelt trives? Er det synd for dem at blive sat i verden? Måske har du nogle tanker, der kan bringe mig videre til at tage den rigtige beslutning...- hvis en beslutning ellers kan være det ;-)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.