Brev:
Mors alder ved graviditet
12. august 2020
Alder:
3 år
Mors alder ved graviditet
Kære Helen.
Så kom endnu en nyhed om, at en 68-årig har fået tvillinger. Tror de fleste vil synes, at det er over grænsen. Det er i hvert fald svært for mig at synes, det er helt ok.
Desværre kan jeg også mærke, at jeg er en af de her "egoistiske" kvinder, der brændende ønsker sig et barn mere, selvom jeg er 49 år.
Min historie er, at jeg altid har ønsket mig at få 3 børn. Altid har set en familie for mig på 5 personer - selvom dette naturligvis ikke er et argument eller et krav til livet, man kan tillade sig at stille.
Men jeg kunne ikke få børn - trods mere end 10 år i fertilitetsbehandling og 12 års samlet kamp.
Med hjælp fra en donor i udlandet, som jeg er uendelig taknemmelig, fik jeg to vidunderlige drenge som 43 og 47-årig. Første graviditet gik ikke så godt - ikke på grund af graviditeten i sig selv, men fordi jeg lavede en alvorlig skade under idræt og blev sengeliggende i 6 måneder. Anden graviditet gik problemfrit bortset fra lidt kvalme i begyndelsen.
Min fornuft siger mig, at jeg ikke kan tillade mig at få flere børn. I virkeligheden mest, fordi jeg er bange for fordømmelsen fra andre og for at mine børn skal blive drillet. Fordi jeg synes, det er naturstridigt og måske synd for barnet?
Jeg (og min læge) mener, at jeg har helbreddet til at gennemføre en graviditet. Min mand og jeg har også økonomien og tiden og netværket til et barn nummer 3 - og mit ønske er næsten ubegribelig stort. Det handler selvfølgelig ikke kun om mig selv, men også om, at mine børn skal have en større famile og glæde af hinanden, også hvis vi skulle falde væk, mens de stadig er unge.
Jeg kan behandles lovligt i et år endnu på den klinik, der hjalp mig med mine 2 sønner.
Kunne ikke finde på at bede dig tage stilling til, hvad min mand og jeg skal vælge.
Men måske du vil fortælle mig, om du ved, hvordan børn af ældre forældre generelt trives? Er det synd for dem at blive sat i verden? Måske har du nogle tanker, der kan bringe mig videre til at tage den rigtige beslutning...- hvis en beslutning ellers kan være det ;-)
Hilsen