Brev:
Mad + afvænning af flaske
30. marts 2020
Alder:
9 mdr.
Mad + afvænning af flaske
Kære Helen
Min datter er nu 9 1/2 måned og er generelt utrolig glad og altid gang i den. Jeg er dog ret usikker på hvor vi står i forhold til anbefalinger i forbindelse med mad og flaske.
Jeg ammede herinde til hun var 4 mmdr og gik over til flaske pga medicin jeg skulle tage. Det gik meget let. Men hun har været vant til at få flaske til hver lur (3 om dagen stadigvæk) og et par flasker om natten.
Den sidste halvanden måned er hun begyndt at vågne meget mere om natten og er mere ked af det når hun vågner. Her ender vi altid med at give hende flaske for at hun kan falde i søvn og ofte virker hun ret sulten. Hun kan godt spise 100ml kl 22, og så 100 ml to gange mere om natten. Det er vel lidt meget at indtage om natten? Tidligere kunne hun sove 4 timer i streg uden mælk men nu vågner hun ofte hver 2-3 time om natten og er ked af det og muligvis sulten. Jeg synes det er svært hvordan vi skal gøre med dette da vi også har brug for søvn.
Mht fast føde gik vi i gang med grød da hun var knap 6 måneder. Det er gået meget frem og tilbage og generelt vil hun helst alt selv, hvilket betyder at ikke meget kommer ind. Nu går det sådan at hun ofte spiser en fin omgang havregrød om morgenen og lægges til formiddagslur uden flaske. Så får hun lidt frugt efter lur (ofte bare noget hun kører ind og ud af mund og sutter på).
Til frokost har jeg prøvet meget forskelligt; bondebrød med leverpostej og grøntsagsmos, torskerogn, fiskefrikadeller m remoulade, kødboller, broccolimos osv. Og ofte vil hun slet ikke lade mig give hende noget men vil selv. Det resulterer i at hun smager lidt på det hun får ind og sidder mest og moser maden i hænderne. Så er hun derfor ofte sulten til eftermiddagslur hvor hun kan drikke en flaske m 100-130 ml.
Til aftensmad går det nogen gange sådan at hun vil spise det vi spiser hvis hun kan lide det, men igen virker hun ikke så optaget af at tygge/spise. Hun vil gerne putte alt mad i munden, men ofte ryger det ud igen eller gemmes i munden. Og så giver jeg hende tit aftengrød inden sengetid for igen at mindske mælkenængden.
Jeg synes det er frustrerende at hun ikke spiser mere “normal” mad og er generelt usikker på om hun får nok næring ind fra andet end mælk. Hun tager fint på og er som sagt i god udvikling. Men hvad burde vi gøre i denne situation?
Så har jeg et sidste spørgsmål: min datter har altid krudt i... og tumler rundt på gulvet eller på os. Selv når hun er rigtig træt kan hun ikke bare ligge op ad os og slappe af. Hun gider heller ikke rigtigt kys og kram osv men vil ligesom bare “ud og se verden”.
Burde det bekymre mig at hun ikke har et større behov for fysisk nærhed med os som forældre, eller er det naturligt at det måske kan komme senere. Hun har aldrig været en baby der havde brug for at sove tæt på os eller blive båret i vikle osv. Så måske det bare er hendes natur.
De bedste hilsener herfra