Mad + afvænning af flaske

30. marts 2020

Alder:
9 mdr.

Mad + afvænning af flaske

Kære Helen

Min datter er nu 9 1/2 måned og er generelt utrolig glad og altid gang i den. Jeg er dog ret usikker på hvor vi står i forhold til anbefalinger i forbindelse med mad og flaske.
Jeg ammede herinde til hun var 4 mmdr og gik over til flaske pga medicin jeg skulle tage. Det gik meget let. Men hun har været vant til at få flaske til hver lur (3 om dagen stadigvæk) og et par flasker om natten.

Den sidste halvanden måned er hun begyndt at vågne meget mere om natten og er mere ked af det når hun vågner. Her ender vi altid med at give hende flaske for at hun kan falde i søvn og ofte virker hun ret sulten. Hun kan godt spise 100ml kl 22, og så 100 ml to gange mere om natten. Det er vel lidt meget at indtage om natten? Tidligere kunne hun sove 4 timer i streg uden mælk men nu vågner hun ofte hver 2-3 time om natten og er ked af det og muligvis sulten. Jeg synes det er svært hvordan vi skal gøre med dette da vi også har brug for søvn.

Mht fast føde gik vi i gang med grød da hun var knap 6 måneder. Det er gået meget frem og tilbage og generelt vil hun helst alt selv, hvilket betyder at ikke meget kommer ind. Nu går det sådan at hun ofte spiser en fin omgang havregrød om morgenen og lægges til formiddagslur uden flaske. Så får hun lidt frugt efter lur (ofte bare noget hun kører ind og ud af mund og sutter på).

Til frokost har jeg prøvet meget forskelligt; bondebrød med leverpostej og grøntsagsmos, torskerogn, ...

Annonce

... fiskefrikadeller m remoulade, kødboller, broccolimos osv. Og ofte vil hun slet ikke lade mig give hende noget men vil selv. Det resulterer i at hun smager lidt på det hun får ind og sidder mest og moser maden i hænderne. Så er hun derfor ofte sulten til eftermiddagslur hvor hun kan drikke en flaske m 100-130 ml.

Til aftensmad går det nogen gange sådan at hun vil spise det vi spiser hvis hun kan lide det, men igen virker hun ikke så optaget af at tygge/spise. Hun vil gerne putte alt mad i munden, men ofte ryger det ud igen eller gemmes i munden. Og så giver jeg hende tit aftengrød inden sengetid for igen at mindske mælkenængden.

Jeg synes det er frustrerende at hun ikke spiser mere “normal” mad og er generelt usikker på om hun får nok næring ind fra andet end mælk. Hun tager fint på og er som sagt i god udvikling. Men hvad burde vi gøre i denne situation?

Så har jeg et sidste spørgsmål: min datter har altid krudt i... og tumler rundt på gulvet eller på os. Selv når hun er rigtig træt kan hun ikke bare ligge op ad os og slappe af. Hun gider heller ikke rigtigt kys og kram osv men vil ligesom bare “ud og se verden”.

Burde det bekymre mig at hun ikke har et større behov for fysisk nærhed med os som forældre, eller er det naturligt at det måske kan komme senere. Hun har aldrig været en baby der havde brug for at sove tæt på os eller blive båret i vikle osv. Så måske det bare er hendes natur.

De bedste hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor