Brev:
Amning og suttebrik
28. marts 2020
Alder:
1 mdr.
Amning og suttebrik
Hej Helen.
Jeg har en skøn datter på 5 uger. Hun følger vægtkurven, sover som spædbørn gør (efter egen rytme), vågner når hun er sulten, er glad når hun er vågen, græder når hun er utilpas og alle de andre tegn på, at hun er en helt gennemsnitlig baby.
Min udfordring er amningen. Jeg har indadvendte brystvorter og var under min graviditet meget bekymret for amningen. Jeg nævnte det for jordemoderen, der fejede der hen med: alle kan amme, det skal du ikke være bange for.
Jeg fødte hjemme og min datter havde fra start en stor suttetrang. Jordemoderen prøvede at forme mit bryst, men det gik ikke, så jeg fik en suttebrik. Jeg havde aldrig hørt om sådan en, så jeg tænkte: perfekt, det kører!
5 uger, mange forsøg på at fjerne suttebrikken, brystbetændelse, indlæggelse på Skejby grundet vægttab, to omgange, hvor hun har været helt slatten og vi har måtte kuldepåvirke hende, for at få gang i hende (vagtlægens råd), svamp i brysterne og det helt stramme ammeprogram senere, er suttebrikkerne der stadig.
Nu er vi heldigvis kommet til et sted, hvor hun selv bestemmer, hvornår hun skal have mad og jeg trapper lige så langsomt ud af udamningen. Jeg har massere af mælk og min datter tager godt for sig!
Det har været så hårdt og det er det tildels stadigvæk. Og her kommer min udfordring (efter en lang intro :)): jeg er tryg ved ammebrikken 90% af amningerne. Nogle gange bliver jeg paranoid og ked af det, fordi jeg er bange for, hun ikke får noget mad. Men når jeg så prøver at tage den af (ammebrikken) bliver hun vild og kører hovedet rundt, hun suger sig fast til brystet og jeg er meget i tvivl om, om hun har rigtig fat (når jeg kigger på hendes mund og sutteteknik). Hun åbner ikke munden særlig højt og hun slipper ofte hurtigt igen og kører hovedet rundt. Ved suttebrikken falder hun helt til ro.
Min SP og jeg blev enige om, at jeg skal bruge brikken, til jeg er helt tryg ved, at hun får den mad, hun skal have, men kan jeg nogensinde komme af dem brikken? Eller er det okay, jeg bruger den til hun er ældre? Jeg har prøvet alle de råd, der findes på det store internet. Nogle siger også, at ved 3 måneder bliver de mere bevidste og det er derfor lettere at vende dem af med en suttebrik i den alder.
Det er frustrerende at jeg, når amningen driller og jeg bliver ked af det, ikke kan nyde min datter og bliver i tvivl om jeg overhovedet kan finde ud af at være mor.
Med venlig hilsen
L.