Amning og suttebrik

28. marts 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning og suttebrik

Hej Helen.

Jeg har en skøn datter på 5 uger. Hun følger vægtkurven, sover som spædbørn gør (efter egen rytme), vågner når hun er sulten, er glad når hun er vågen, græder når hun er utilpas og alle de andre tegn på, at hun er en helt gennemsnitlig baby.

Min udfordring er amningen. Jeg har indadvendte brystvorter og var under min graviditet meget bekymret for amningen. Jeg nævnte det for jordemoderen, der fejede der hen med: alle kan amme, det skal du ikke være bange for.

Jeg fødte hjemme og min datter havde fra start en stor suttetrang. Jordemoderen prøvede at forme mit bryst, men det gik ikke, så jeg fik en suttebrik. Jeg havde aldrig hørt om sådan en, så jeg tænkte: perfekt, det kører!

5 uger, mange forsøg på at fjerne suttebrikken, brystbetændelse, indlæggelse på Skejby grundet vægttab, to omgange, hvor hun har været helt slatten og vi har måtte kuldepåvirke hende, for at få gang i hende (vagtlægens råd), svamp i brysterne og det helt stramme ammeprogram senere, er suttebrikkerne der stadig.

Nu er vi heldigvis kommet til et sted, hvor hun selv bestemmer, hvornår hun skal have mad og jeg trapper lige så langsomt ud af udamningen. Jeg har massere af mælk og min datter tager godt ...

Annonce

... for sig!

Det har været så hårdt og det er det tildels stadigvæk. Og her kommer min udfordring (efter en lang intro :)): jeg er tryg ved ammebrikken 90% af amningerne. Nogle gange bliver jeg paranoid og ked af det, fordi jeg er bange for, hun ikke får noget mad. Men når jeg så prøver at tage den af (ammebrikken) bliver hun vild og kører hovedet rundt, hun suger sig fast til brystet og jeg er meget i tvivl om, om hun har rigtig fat (når jeg kigger på hendes mund og sutteteknik). Hun åbner ikke munden særlig højt og hun slipper ofte hurtigt igen og kører hovedet rundt. Ved suttebrikken falder hun helt til ro.

Min SP og jeg blev enige om, at jeg skal bruge brikken, til jeg er helt tryg ved, at hun får den mad, hun skal have, men kan jeg nogensinde komme af dem brikken? Eller er det okay, jeg bruger den til hun er ældre? Jeg har prøvet alle de råd, der findes på det store internet. Nogle siger også, at ved 3 måneder bliver de mere bevidste og det er derfor lettere at vende dem af med en suttebrik i den alder.

Det er frustrerende at jeg, når amningen driller og jeg bliver ked af det, ikke kan nyde min datter og bliver i tvivl om jeg overhovedet kan finde ud af at være mor.

Med venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder