Gider stadig ikke ske mad

25. februar 2020

Alder:
6 mdr.

Gider stadig ikke ske mad

Hej Helen

Ja, så er vores datter blevet lige knap 6 måneder. Og vi har stadig udfordringer med maden.

Som du anbefalede i dit sidste brev stoppede vi med skemad, da vi nok var gået for tidligt i gang. Vi stoppede i januar og tog forsigtigt skemaden op igen her i midt februar. Det går ikke så godt. Nogen dage får hun lidt ned, andre lukker hun munden tæt til, drejer hovedet og græder hvis jeg bliver ved.

I starten sad hun på mit skød, men nu er jeg begyndt at sætte hende i skråstol fordi det er nemmere at styre. Jeg prøver at smile og sige nam nam osv når hun spiser. Prøver at give hende skeen at lege med. Spiser også selv lidt af det så hun kan se det, men det gør ikke den store forskel. Jeg forsøger at time maden til lige efter en lur, så hun er glad og sulten.. Men det er ikke så let for mig at få timingen til at gå op, hvis vi er nogen steder.. dertil kommer at hun stadig sover ret uregelmæssigt. Så nogen gange er det kl 12 hun får grød og andre gange kl 17. Jeg har forsøgt majsmel, hirse, pæremos, ...

Annonce

... sveskemos samt nogle færdige blandinger..

Skal jeg kaste mig ud i andre ting nu hvor hun er ældre? Kan hendes mave holde til det?

Jeg ammer stadig ca hver anden time. Det er nok for meget, men jeg har problemer med at hun sjatspiser og selv om jeg holder hende til har jeg på fornemmelsen at hun ikke tømmer bare et enkelt bryst. Jeg har tilbudt hende bryst tit fordi hun ligger under sin vægtkurve. Om natten får hun også mere end hun burde fordi hun søger brystet at sove på. Det arbejder jeg på at vænne hende af med, men det er svært når hun nu ikke spiser særlig meget eller længe når hun får brystet.

Alt i alt er jeg i tvivl om hun får for lidt mad.. men samtidigt tænker jeg at hun måske får mælk så ofte at hun ikke gider grøden.. hun måler pt 67 cm og vejer 6,75 kg.

Har du nogen gode råd til hvordan jeg skal gribe hele madsituationen an? Jeg har forsøgt at give hende mme på sutteflaske, men det gider hun heller ikke.

Generelt er hun en glad baby, slank i det, men med babydeller de rigtige steder.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin