Brev:
Ingen søvn
25. februar 2020
Alder:
5 mdr.
Ingen søvn
Hej.
Vi har stadig problemer... Emnerne er mad og søvn. Det bliver næsten bare være og være og ingen af os kan snart hænge sammen mere, da vi er så trætte. Før har det enten været dagslurerne eller nattesøvnen der har været et problem. Nu er det begge dele. Derfor søger jeg virkelig råd.
Det største problem er, at min søn vågner ca hver time hele natten. Nogle gange går der kun en halv time. Andre sjældne gange kan vi snige os op på to timer. Men i over en måned har vi ikke haft længere søvnstræk end maks to timer. Gennemsnittet er 1 time.
Når han vågner falder han hurtigst i søvn hvis han får brystet. Her spiser han så 10-15 minutter og jeg kan derefter lægge ham over i sin tremmeseng. Hvis jeg prøver at give ham sutten når han vågner bliver han sur og det vækker ham endnu mere. Men jeg er i tvivl om han er sulten eller om det er trygheden som han har brug for....
Jeg har indtil videre fuldammet (ud over grød+mos) men i går prøvede vi med 125 ml. Modermælkserstatning til natten. Det hjalp overhovedet ikke. Han bliver puttet mellem 20-21 og vågner mellem 7-8. Jeg har ikke noget i mod putte og stå-op tid, men det er ikke til at holde ud at blive vækket hver time og så være vågen i mindst et kvarter hver gang.
Om dagen er det slet ikke bedre. Han har aldrig sovet lange lurer, men han har i det mindste tidligere sovet og været rimelig nem at putte. Det sidste stykke tid har han sjældent sovet mere end 30 minutter af gangen. Og så er det lige meget om jeg putter ham i vuggen, i sengen med mig eller går en tur med barnevognen. Når han slet ikke er til at få til at falde i søvn, putter jeg ham i bæresele, hvor han så ofte falder ret hurtigt i søvn. Men han sover stadig kun korte lurer.
Sjældent kan han sove lidt længere hvis man går med ham, men langt fra altid. Det betyder at han kun får ca 4*30 minutters lur om dagen.
Jeg prøver at køre en rytme hvor han får skemad når han vågner og mælk inden han skal sove. Indtil videre har han fået majs-hirsegrød efter sin formiddagslur og grøntsagsmos efter den sidste lur til aften. Nu er vi så også startet op på havregrød til morgenmad og har rykket det midterste måltid til efter 2. Lur, for at få spredt måltiderne lidt ud over dagen.
Han er generelt glad for grød og mos og vand af kop, men han er meget svær at få til at amme om dagen. Når han spiser hos mig inden han skal sove, spiser han kun i maks 4 minutter. Nogle gange kun 1 minut eller slet ikke. Han bliver enten hidsig og skriger hvis jeg tilbyder ham bryst eller bider mig i brystvorten fordi han prøver at lege med den (han har to tænder i undermunden så det gør mega ondt!!, men prøver roligt at fortælle ham at han ikke må bide når han gør det).
Han er generelt bare sur og tvær hele dagen. Jeg tænker at det er fordi han træt konstant (ligesom sine forældre). Han er glad lige når han vågner og så i måske et kvarter. Derefter er han sur indtil næste lur.
Imellem sine lurer leger vi på legetæppet med forskellige legesager, hvor han både ligger på maven og ryggen og triller rundt. Men man skal opfinde den dybe tallerken, hvert minut for at holde ham nogenlunde glad.
Han er 5,5 måned
Hvad gør vi? Vi har akut brug for mere søvn allesammen.
Hilsen