For meget ske mad?

9. december 2019

Alder:
5 mdr.

For meget ske mad?

Hej Helen

Tak for din hjælp sidst, det gav os en lidt bedre nattesøvn, indtil nu!

Der er opstået en ny problematik, som jeg håber du vil dele dine tanker omkring.

Vi er for en lille månedstid siden startet på skemad og hun får nu 1 dl grød til frokost, inkl. lidt frugtpuré, og 1/4 dl mos til aften, hvilket hun elsker - plus vand til begge måltider. Hun ville sagtens kunne spise mere mos! Derudover har hun de sidste par dage været for utålmodig til min nedløbsrefleks ved amningen inden putning, så vi har istedet givet flaske, hvor hun spiser mellem 90-120ml - så sulten må hun jo være.

Hendes mave virker til at fungere fint om dagen og hun har afføring hver dag. Dog er hun begyndt at sove mere uroligt om natten, hvor hun prutter meget, hvilket ser ud til at forstyrre hendes nattesøvn en smule.

Hun bliver puttet mellem kl. 20 og 21 og så vågner hun kl. 23 ca. Der kan hun nøjes med en sut. Så vågner hun igen omkring kl. 00:30 og igen 2 timer senere. Begge gange virker det til hun gerne vil have mad. Problemet er dog her, at hun kun ammer kortvarigt, måske 2-3 min hvorefter hun mister ...

Annonce

... interessen, men er så vågen, hvorfor det gerne tager 15-20 min at få hende tilbage i søvnen. For et par uger siden, var hun ellers begyndt at falde i søvn under amningen, hvorefter hun kunne skovles tilbage i seng uden problemer.

Kl. 05:30-06:00, ammer hun længere tid og er derefter klar til at stå op. I løbet af dagen får hun sine 3 lurer med forskellig varighed, men i gennemsnit sover hun 13 timer.

Mine spørgsmål går på:

1) Hendes prutter, er det mon bare indtil hendes mave 100% har vænnet sig til denne kost?

2) Får hun for meget ske mad, med tanke på hun kun ammer så lidt om natten? Det er ikke fordi grød eller mos ellers har erstattet nogen måltider. Jeg ammer stadig en 10 gange pr dag.

3) Er hun mon overhovedet sulten der, eller skal jeg være mere insisterende på at få hende til at sove uden amning, ihvertfald bare den første amning kl. 00:30 ca?

4) Det kan somme tider tage 1 min for min nedløbsrefleks, er det for langsomt mon? Og er det normalt de bliver mere utålmodige når man starter med ske mad fordi de nu har prøvet noget der går hurtigere?

Tak for svar!

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig