Brev:
For meget ske mad?
9. december 2019
Alder:
5 mdr.
For meget ske mad?
Hej Helen
Tak for din hjælp sidst, det gav os en lidt bedre nattesøvn, indtil nu!
Der er opstået en ny problematik, som jeg håber du vil dele dine tanker omkring.
Vi er for en lille månedstid siden startet på skemad og hun får nu 1 dl grød til frokost, inkl. lidt frugtpuré, og 1/4 dl mos til aften, hvilket hun elsker - plus vand til begge måltider. Hun ville sagtens kunne spise mere mos! Derudover har hun de sidste par dage været for utålmodig til min nedløbsrefleks ved amningen inden putning, så vi har istedet givet flaske, hvor hun spiser mellem 90-120ml - så sulten må hun jo være.
Hendes mave virker til at fungere fint om dagen og hun har afføring hver dag. Dog er hun begyndt at sove mere uroligt om natten, hvor hun prutter meget, hvilket ser ud til at forstyrre hendes nattesøvn en smule.
Hun bliver puttet mellem kl. 20 og 21 og så vågner hun kl. 23 ca. Der kan hun nøjes med en sut. Så vågner hun igen omkring kl. 00:30 og igen 2 timer senere. Begge gange virker det til hun gerne vil have mad. Problemet er dog her, at hun kun ammer kortvarigt, måske 2-3 min hvorefter hun mister interessen, men er så vågen, hvorfor det gerne tager 15-20 min at få hende tilbage i søvnen. For et par uger siden, var hun ellers begyndt at falde i søvn under amningen, hvorefter hun kunne skovles tilbage i seng uden problemer.
Kl. 05:30-06:00, ammer hun længere tid og er derefter klar til at stå op. I løbet af dagen får hun sine 3 lurer med forskellig varighed, men i gennemsnit sover hun 13 timer.
Mine spørgsmål går på:
1) Hendes prutter, er det mon bare indtil hendes mave 100% har vænnet sig til denne kost?
2) Får hun for meget ske mad, med tanke på hun kun ammer så lidt om natten? Det er ikke fordi grød eller mos ellers har erstattet nogen måltider. Jeg ammer stadig en 10 gange pr dag.
3) Er hun mon overhovedet sulten der, eller skal jeg være mere insisterende på at få hende til at sove uden amning, ihvertfald bare den første amning kl. 00:30 ca?
4) Det kan somme tider tage 1 min for min nedløbsrefleks, er det for langsomt mon? Og er det normalt de bliver mere utålmodige når man starter med ske mad fordi de nu har prøvet noget der går hurtigere?
Tak for svar!
Med venlig hilsen
Louise