Forandringer i en tumult periode

12. november 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Forandringer i en tumult periode

Hej Helen,

Først og fremmest tak for at være en kilde til gode råd, som man stoler på og kan bruge til noget! :)

Jeg skriver fordi jeg er mor til en glad, aktiv dreng på 7,5 måneder, som er på vej ind i en noget tumult periode. Fra nu og 3,5 mdr frem skal der ske følgende:

- Vi skal flytte,
- Vi skal til USA i en måned og møde familie og venner, samt deale med jetlag (cirka 1 mdr efter indflytning i ny lejlighed),
- Jeg skal starte på arbejde og far overtager barsel (umiddelbart efter hjemkomst fra USA),
- og min søn skal starte i institution (6 uger efter hjemkomst fra USA, 11 mdr gammel).

Samtidig sker der jo en stor udvikling for min søn i den periode, og der er en del ting som skal forandres for ham i det store billede:

- Han skal gennemgå separationsfasen (han er indenfor den sidste uge begyndt at blive MEGET ked af det hvis mor eller far går og efterlader ham med andre end mor/far, så den er vist allerede startet!),
- han skal vænnes fra natamning,
- han skal vænnes fra at skulle have sutten for at kunne sove videre de par gange han vågner uden at skulle spise,
- og han skal gerne begynde at sove på eget værelse.

Mit spørgsmål går især på det sidste: at sove i eget værelse. Hvornår vil det være en god idé at begynde på dét? Som jeg kan forstå det er det bedst i en periode hvor der er ...

Annonce

... nogenlunde ro på, men det bliver der jo ikke lige foreløbig. Bør vi vente til efter han er startet i vuggestue, eller er det OK at prøve tidligere? Vi kan umiddelbart godt have ham sovende i eget værelse i USA også, men vi skal bo forskellige steder, og der bliver generelt mange nye ting og indtryk. Samtidig kommer det til at være lige midt i fasen med separationsangst. Grunden til at vi gerne vil have ham i eget værelse er egentlig mest for os forældres skyld - vi glæder os til at få soveværelset for os selv igen.

Han sover fint om natten og har altid gjort det. Mellem putning (ca. 19:30) og morgen (ca. 6:30) er han vågen én, maks. 2 gange, for at amme, og måske et par gange hvor han bare skal have sutten og lulles i søvn igen. Hvis han vågner for at spise inden ca. kl. 4 lægger jeg ham i hans egen seng bagefter; hvis han vågner efter kl. 4 lader jeg ham spise og sove videre i vores seng.

Derudover: nogen gode råd til hvordan vi tackler jetlag? :) Jeg forestiller mig at det bliver værre når vi kommer hjem end når vi tager derover, da man jo, når man rejser vestpå, skal holdes længere vågen, og når man rejser østpå skal gå tidligere i seng. Jeg tænker det sidste især bliver en udfordring, også med tanke på at jeg skal starte på arbejde få dage senere.

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Lisbeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder