Brev:
Svær at putte, 17 mdr. tumling
15. september 2019
Alder:
17 mdr.
Svær at putte, 17 mdr. tumling
Kære Helen,
Jeg henvender mig til dig, fordi vi har en 17 mdr's aktiv lille pige, der har meget svært ved at finde ro om aften og blive puttet. Hun sover altid en fin middagslur i klapvogn eller i tremmeseng.
For at gøre historien kort, så er vores datter et sædepræsentationsbarn der blev født i april sidste år, 8 dage før termin, ved planlagt kejsersnit.
Hun blev fuldammet til hun var 3 mdr og har ellers været flaskebarn lige siden. Hun har altid været et meget tryghedssøgende barn.
Hun har siden 20'ende uge sovet meget uroligt og er blevet vugget meget (syngevugge, gyngestol og i arme).
Hun spiser fint hvis hun ellers ikke er syg/småsyg (der har været meget sygdom ved vuggestue opstart). Hun vokser fint og følger kurven.
Vi har prøvet at smide natflasken og holde den kun til putning, af flere omgang hvor hun hele natten er hysterisk og græder det største af natten til hun falder i søvn af gråd. Hvor vi desværre har tilbudt hende flasken til sidst, da vores forældre hjerter er knuste af at høre på sådan en gråd meget af natten.
Hun er nu 17 måneder og bliver puttet uden flaske men vågner 1-8 gange om natten og nægter vand men vil have letmælk.
Vi har så svært ved at holde i, da hun virkelig græder højt og vrider sig til hun får sin vilje. Hun græder så længe at min mand og jeg kan komme op og toppe over det, fordi vi ikke kan blive enige om, om det virkelig er normalt med så meget gråd. IKKE at vi toppes over det i situationen men vi kan komme ud i diskussion som bestemt ikke gavner hverken vores forældre- eller partner-forhold og så kan vi gå kede af det i seng.
Vi har prøvet at putte hende i vores seng i mange måneder og det har fungeret fint, men hvis vi gør det nu tumler hun i sengen i 20 min til 1,5 time, hvor hun oftest vil ned og ud af værelset.
Jeg er så begyndt her de sidste par dage at putte hende i egen tremmeseng, hvor vi læser bog, og hvor jeg taler til hende. Men oftest vil hun ud af sengen og op. Og så begynder gråden. I 10-20 min vrider hun sig og nægter at give sig hen til søvnen. Hvor jeg nusser hende og siger sove, sove, sove flere gange. Tilsidst falder hun i søvn. Men kan det virkelig passe at hun skal falde i søvn af gråd? Det er her den sidste uges tid. Vi havde en kort periode hvor hun faldt i søvn hurtigt i egen seng ved at vi holdte en hånd på hende og nussede hende. Det varede 12 dage.
Hvordan kommer vi af med mælken om natten?
Og hvordan får vi putningen til at fungere bedre? Har læst om din strygemetode, den er ikke prøvet men vi sidder hos hende og går af og til ud og ind af hendes værelse.
Hilsen
to meget trætte forældre