Svær at putte, 17 mdr. tumling

15. september 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Svær at putte, 17 mdr. tumling

Kære Helen,

Jeg henvender mig til dig, fordi vi har en 17 mdr's aktiv lille pige, der har meget svært ved at finde ro om aften og blive puttet. Hun sover altid en fin middagslur i klapvogn eller i tremmeseng.

For at gøre historien kort, så er vores datter et sædepræsentationsbarn der blev født i april sidste år, 8 dage før termin, ved planlagt kejsersnit.

Hun blev fuldammet til hun var 3 mdr og har ellers været flaskebarn lige siden. Hun har altid været et meget tryghedssøgende barn.

Hun har siden 20'ende uge sovet meget uroligt og er blevet vugget meget (syngevugge, gyngestol og i arme).

Hun spiser fint hvis hun ellers ikke er syg/småsyg (der har været meget sygdom ved vuggestue opstart). Hun vokser fint og følger kurven.

Vi har prøvet at smide natflasken og holde den kun til putning, af flere omgang hvor hun hele natten er hysterisk og græder det største af natten til hun falder i søvn af gråd. Hvor vi desværre har tilbudt hende flasken til sidst, da vores forældre hjerter er knuste af at høre på sådan en gråd meget af natten.

Hun er nu 17 måneder og bliver puttet uden flaske men vågner 1-8 gange om natten og nægter vand men vil have letmælk.

Vi har så svært ved at holde i, da hun virkelig græder højt og vrider sig til hun får sin vilje. Hun græder så længe at min mand og ...

Annonce

... jeg kan komme op og toppe over det, fordi vi ikke kan blive enige om, om det virkelig er normalt med så meget gråd. IKKE at vi toppes over det i situationen men vi kan komme ud i diskussion som bestemt ikke gavner hverken vores forældre- eller partner-forhold og så kan vi gå kede af det i seng.

Vi har prøvet at putte hende i vores seng i mange måneder og det har fungeret fint, men hvis vi gør det nu tumler hun i sengen i 20 min til 1,5 time, hvor hun oftest vil ned og ud af værelset.

Jeg er så begyndt her de sidste par dage at putte hende i egen tremmeseng, hvor vi læser bog, og hvor jeg taler til hende. Men oftest vil hun ud af sengen og op. Og så begynder gråden. I 10-20 min vrider hun sig og nægter at give sig hen til søvnen. Hvor jeg nusser hende og siger sove, sove, sove flere gange. Tilsidst falder hun i søvn. Men kan det virkelig passe at hun skal falde i søvn af gråd? Det er her den sidste uges tid. Vi havde en kort periode hvor hun faldt i søvn hurtigt i egen seng ved at vi holdte en hånd på hende og nussede hende. Det varede 12 dage.

Hvordan kommer vi af med mælken om natten?

Og hvordan får vi putningen til at fungere bedre? Har læst om din strygemetode, den er ikke prøvet men vi sidder hos hende og går af og til ud og ind af hendes værelse.

Hilsen
to meget trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin