Brev:
Sover for lidt?
15. juli 2019
Alder:
10 mdr.
Sover for lidt?
Kære Helen.
Så skriver jeg igen om søvnudfordringer hos min dreng, som nu er 10,5 måneder gammel. Jeg er bekymret for om han sover alt for lidt.
Siden han var tre måneder gammel har han sovet to lure om dagen, det lykkedes sjældent at få ham til at sove tre lure og han har aldrig sovet meget. Længe var han i et mønster hvor han, cirka, sov fra 20-06, og så sov lure kl. 9 og kl. 14. Lurene er forventeligt blevet kortere og kortere, men den sidste måned har han både sovet kort tid og været meget svær at få til at sove.
Til første lur kan jeg nogle gange få ham til at sove tre timer efter han er vågnet, men til anden lur og især om aftenen går der ofte fire-fem, nogle gange seks timer. Det betyder at anden lur først begynder mellem klokken 15 og 17, og så kommer han jo sent i seng, imellem 21.30 og 22.30. Han står op mellem klokken 6 og 7, og sover derfor oftest 9, nogle gange 7,5-8 (sjældent 10), timer om natten. Lurene om dagen er normalt 1-1,5 time, nogle gange kun 30 minutter og en sjælden gang to timer. Normalt 2-2,5 timer ialt. Det betyder at han nogle døgn sover mindre end 10 timer og meget sjældent mere end 12.
Den seneste måned har han været meget præget af seperationsangst, kan fx græde når hans far eller jeg går ud af stuen selvom den anden stadig er der, og jeg tror det er en af grundene til at han har svært ved at sove. Før puttede jeg ham til lure i barnevognen, sjældent blev han ammet i søvn, men oftest faldt han selv i søvn der imens jeg sang eller trillede lidt på terrassen. Nu bliver han panisk når han bliver lagt ned og får selen på, og han kaster sig rundt og skriger til han hoster. Om aftenen kunne han, hvis han ikke faldt i søvn under amning, falde i søvn i sin bedside hvis jeg lå ved siden af. Nu er bunden sænket på tremmesengen pga sikkerhed, og han bliver ligeså ulykkelig når han skal falde i søvn der. Han vil gerne lege i den, men vil ikke falde i søvn der. Så nu er vi tilbage til at han enten bliver ammet i søvn eller falder i søvn liggende ved siden af mig i dobbeltsengen, men han skal være meget træt. Det kan tage op til 1,5 time, både til lure og om aftenen hvor han er tydeligt træt men enten bliver panisk bange når han bliver lagt i tremmeseng/barnevogn, eller tumler vildt rundt i sengen.
Han kan dog også falde i søvn i bæresele, når vi kører bil eller siddende i klapvogn. Han er meget aktiv og har svært ved at geare ned til at sove, selvom vi gør hvad vi kan med at lave stille aktiviteter inden sengetid; bad, går stille rundt med ham etc. Det er ofte først når han bliver ammet han begynder at finde lidt ro. Når han vågner om morgenen er han ikke udhvilet, jeg kan få ham til at falde hen og slumre hvis jeg går med ham eller ammer, men så snart han ligger i sengen sætter / rejser han sig op og vil tumle.
Om aftenen når han sover bliver han løftet over i tremmesengen, og første gang han vågner efter vi er gået i seng kommer han mellem os i dobbeltsengen. Han vågner overfladisk en del gange, men finder ofte selv ro ved at rulle over til en af os og lægge sig op af os. Nogle gange vågner han og skal stryges lidt på ryggen, andre gange må han ammes. Han kan vågne alt fra 1-6 gange i løbet af natten, hvor han skal have lidt "hjælp", og det er meget mindre end tidligere. Også under lurene vågner han, og det øjeblik han vågner sætter/rejser han sig op og prøver at kravle. Det kan være allerede efter 20 minutter, og der kan jeg kun få ham til at sove videre ved at tage ham med ind i seng og amme hvis han ligger i barnevognen. Ligger han ved siden af mig i dobbeltsengen kan jeg nogle gange "nå" blot at lægge ham ned og stryge ham over ryggen.
Jeg er bekymret for om hans manglende søvn påvirker hans udvikling, men udover søvnudfordringerne har han det faktisk rigtigt godt. Han er glad, social, nysgerrig, leger, spiser og er meget motorisk aktiv, er fx begyndt at gå uden støtte.
Lige nu er det vigtigste for os at han får sovet nok, og sekundært hvordan vi får ham til at sove. Jeg går hjemme fire måneder endnu, hvorefter jeg skal arbejde på alle tider af døgnet, og vi bliver nødt til at få trappet amningen ned. Jeg prøver dog nu at hjælpe ham videre i søvn på andre måder, og at få ham til at falde i søvn ved siden af mig efter istedet for under amning. Jeg er ellers glad for at amme, og vil gerne fortsætte når jeg starter arbejde, hvis det kan fungere med mine skiftende arbejdstider. Når jeg starter arbejde går hans far hjemme med ham nogle måneder, så det er endnu ikke afgørende hvornår på dagen hans rytme ligger.
Jeg overvejer at lade ham sove én gang om dagen istedet for to, i håb om at han så sover én ordentlig lang lur og kan komme tidligere i seng så han kan få en ordentlig nattesøvn og derved mere søvn ialt. Men er han alt for lille til det? Og hvis vi prøver det betyder det så at han helst kun skal sove én gang hver dag, eller kan man godt skifte lidt mellem én og to lure, afhængigt af hvornår han sover den første lur?
Det blev igen en meget lang beskrivelse, jeg håber det giver mening og at du har nogle gode råd til mig! :-)