1år og har svært ved at falde i søvn

15. juni 2019

Kategori:
Alder:
12 mdr.

1år og har svært ved at falde i søvn

Hej igen

Vores datter har altid været SÅ nem at putte. Jeg har givet hende flasken (tidligere brystet) lagt hende i seng og inden for 2-5 minutter har hun fundet sig til rette og lagt sig til at sove. Vi havde dog en periode for to måneder siden, hvor hun hele tiden rejste sig op og jeg måtte tage hende op flere gange og forfra (der lærte hun at gå og rejse sig op uden støtte) så blev det kortvarigt bedre og nu tager det pludseligt igen 30-40 minutter at putte hende. Jeg lægger hende og hun putter sig ind mod sengeranden men pludseligt, som hun er lige ved at falde i søvn, er det ligesom om at en fjeder i hende aktiveres og hun flyver op og vælter rundt. Har prøvet at lægge hende ned, stryge hende på ryggen, shhh tage hende op hvor hun bliver helt salig og forfra. Men det tager noget tid, før det lykkes.

Jeg har prøvet at gå ud af rummet, men i sekundet hun ikke kan se mig, så bliver hun ked af det. Har prøvet at lade døren stå på klem og ordne vasketøj ude foran eller bare siddet ude foran, som hun kan se mig. Det virker ikke. Det er min for emmelse, at hun har brug for, at jeg ligger ved siden af.

Det jeg plejer at gøre er at give hende flasken, synge Pjerrot sagde til månen, kysse godnat og lægge hende og så lægger jeg mig i sengen ved siden af. Når hun så har rejst sig lader jeg som om at jeg sover, så det bliver kedeligt. Det har virket noget tid men ikke mere. Hun kalder på mig, kaster bamsen til mig osv. Og reagerer jeg ikke bliver hun ked/irriteret.

Ved ikke, om jeg måske lægger hende for tidligt eller for sent. Hun virker dog rigtigt træt, når jeg lægger hende, og hun falder ofte lidt til ro ved flasken, men er dog nogle gange begyndt ...

Annonce

... at prøve at komme ud af min favn, når hun har drukket flasken. Men så holder jeg lidt til og det plejer at få hende til ro men hun er ikke lige så træt efter flasken som inden. Skal jeg rykke sendetidspunkt og i så fald hvor meget pr. dag?

Hun er også blevet lidt sværere nogle gange at putte om eftermiddagen. Inden kunne vi bare lægge hende også faldt hun i søvn. Nu skal vi oftest gå en lille tur. Det gør dog ikke noget, men tænker at hun måske har behov for mindre søvn? Hun sover 9.30 i 45-90 minutter og ca. Kl. 14 i 1,5 time. Putter kl. 19 og vågner ca. Kl. 6. Men den bliver jo så 19.30-19.45 inden hun sover.

Et lille ekstra spørgsmål vedrørende søvn - far kan ikke putte. Så snart han tager hende om aftenen og går mod soveværelset bliver hun helt ulykkelig og hun ender med at græde sig selv i søvn. Det kan jeg ikke holde ud. Det er derfor altid mig der putter, også prøver vi indimellem. Vi troede det ville blive bedre, nu hvor far er på barsel, men nej.

Jeg har været ude tre gange om aftenen hvor det er gået fint de to gange hvor han må vugge i søvn men den tredje gang skreg hun sig selv i søvn.
Hvordan kan han putte hende ?

På lørdag skal vi til en fest kl. 19 og og min mor skal passe hende aften/nat hos hende, og vi kan ikke finde ud af, om vi skal putte hende først og køre eller om min mor skal prøve at putte hende? Vi kan godt putte hende og komme for sent, men er bange for, at hun bliver forvirret og ked, hvis hun vågner. Hun sover dog normalt igennem, men man ved jo aldrig.

Hun har været meget med mormor men er aldrig blevet passet af hende. Kun af farmor og farfar om dagen, hvilket går fint.

Glæder mig til at høre dine tanker

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!