Brev:
Putning af datter på 4 1/2 år
22. maj 2019
Alder:
4 år, 8 mdr.
Putning af datter på 4 1/2 år
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedr min datter på 4 1/2 år. Jeg skrev til dig for et års tid siden med nogenlunde samme problematik, nu er lillebror bare 16mdr og familielivet noget anderledes. Min mand arbejder i dagstimerne i hverdage og jeg passer vores yngste hjemme. Min datter har kortere dage i børnehave og har mulighed for fridage hvis hun har lyst eller vi tager på legeaftaler, ture sammen børnene og jeg. Det synes at fungere rigtig godt for familien.
Min datter er dog begyndt igen at udtrykke vrede og frustration ved at slå, skubbe eller bide os. Det er kun os forældre. Der har ikke været nogen ændringer i hendes liv som vi tænker kan forklare det.
Et eksempel:
Det kan være at hun hopper i sofaen (det må hun ikke) når jeg ikke er i rummet. Hvis jeg tager hende i det, fortæller jeg hende, at jeg ikke vil have hun hopper i sofaen for den kan ikke tåle det men at hun skal gå ind i soveværelset og hoppe i vores seng hvis hun vil hoppe. Hun kan enten fortsætte lige foran mig eller fortsætte når jeg forlader rummet igen. Jeg kan så sige det samme til hende igen og evt spørge om vi skal følges i soveværelset eller lign. Hvis hun så fortsætter så siger jeg til hende at hun selv kan gå ned fra sofaen nu eller jeg kan hjælpe hende. Og gør hun så ikke det, så tager jeg hende i hånden og fysisk tager hende ned. Så bliver hun SÅ gal og reagerer med at bide mig i hånden, slå mig med den anden hånd og sige “dumme mor” og sjældent men nogle gange værre ord.
Jeg synes oftest det er i forbindelse med hun har en adfærd jeg ikke ønsker - fx driller lillebror, kaster med sit legetøj op ad døren på værelset osv.
Samtidig er der hendes søvn. Både søvn og adfærden føles som om den skiftede samtidig med sommertiden. Hun kan simpelthen ikke falde i søvn om aftenen eller hvad der føles som om - at hun modsætter sig alt for at ville sove.
Hun siger
- Jeg er slet ikke træt, jeg er lysvågen, jeg kan ikke sove, jeg vil ind i stuen, du skal fortælle historie, 1 historie mere..... du skal synge, jeg er tørstig. Hun sover gerne til 6-7 tiden om morgenen og puttes gerne hen af 21-21.15 tiden. Om hun har været i børnehave 4 timer eller udendørs på naturlegeplads i 8 timer, det er underordnet.
Vi sørger for hun er tisset af og har drukket inden hun puttes.
Det er oftest far der putter med opdigtet godnathistorie i en seng i kælderen og han løfter hende i egen seng når hun er faldet i søvn.
Når jeg putter foregår det i soveværelset i vores seng med sovende lillebror ved siden af. Jeg fortæller ikke historie men kan synge/hviske en sang. Hun vil gerne sidde op og siger “jeg lægger mig ned når jeg bliver træt”. Det sker måske 5min efter, men hun er stadig 20-25min om at blive puttet fordi vi så diskuterer.
Det virker som om hun har rigtig svært ved at finde ro ved os begge og har svært ved at tage imod hjælp til at finde ro. Oftest vil hun slet ikke have fysisk kontakt (meget modsat af da hun var lille). Hun vil gerne have dynen trukket helt op over sig. Mon hun kan have glæde af en kugledyne?
Putningen ender oftest med at hun siger nej til at ville lægge sig ned eller siger sådan små-flabet “jeg står op nu” “næh jeg gider ej”.
Vi har prøvet at lave små aftaler med hende og inddrage hende men det virker slet ikke. Fx kan hun få valget om mor eller far skal putte og antal bøger og hvor hun vil falde i søvn. Når bøgerne så er læst vil hun have den anden forældre og iøvrigt slet ikke sove men være vågen. Hun kan næsten søge en diskussion og det ender nogle gange i gråd fordi vi ikke synes hun skal tilbage i stuen når klokken har passeret 21.30. Jeg tror ærligt det ville være samme scenarie kl 23. Hun har altid bare holdt sig kørende.
Om natten lægger hun sig ind i smørhullet til os hvor vi samsover alle fire. Det fungerer fint.
Søvnen har altid fyldt ift min datter, jeg ville bare sådan ønske hun ku falde roligt i søvn, træt, trygt og godt og få en masser timer søvn.
Venlig hilsen
Mor