Udfordrende nattesøvn

18. marts 2019

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Udfordrende nattesøvn

Kære Helen.

Først og fremmest, tak for nogle brugbare bøger ift. dét at være nybagte forældre til et barn – Dem har vi benyttet os meget af!

Vi står i den situation, at vi har brug for et par gode råd ift. vores datter på 18 måneder. Om dagen er hun en aktiv pige, der stortrives både hjemme og i vuggestuen. Dog oplever vi et par udfordringer omkring hendes nattesøvn, som vi håber, at du kan komme med dit perspektiv på.

Fra hun var 9 til 18 måneder boede vi hos mine svigerforældre imens vi byggede vores nuværende hus. Hun sov på samme værelse som os, men i sin egen seng. Ved kl. 20 blev hun nemt puttet i egen seng, og kom som oftest over i vores seng hen på natten. 14 dage før vi flyttede derfra stoppede dette putteritual brat, hun begyndte at skrige når vi forsøgte at putte hende i egen seng, men faldt til ro med det samme i vores seng, og sov således hele natten hos os. Hvis vi prøvede at flytte hende, gik der ikke særlig længe før at hun lå i vores seng igen. Vi tænkte, at vi ikke ville tage ”en kamp” omkring sovesituationen nu, hvor der alligevel ville ske ændringer inden for kort tid.

I slutningen af februar flyttede vi ind i vores nye hus, og vi synes at vores datter har klaret flytningen til ug. Hun elsker sit nye legeværelse, og spænder rundt i de nye omgivelser. Vi startede med at sætte hendes babyseng ind i vores soveværelse for at det var som før. Men vi kan ikke få hende puttet i egen seng. Hun skriger hjerteskærende de gange vi har forsøgt, og bliver derfor stadig puttet i midten af vores seng, og sover der hele natten.

Vi vil rigtig gerne give hende trygge rammer, og har hun brug for os, må hun meget gerne være hos os, så det er ikke fordi at vi bare vil smide hende ud af soveværelset. Dog vågner hun nemt, når vi går i seng, og hun har tendens til at vågne op og skrige i længere (+2 timer) eller kortere tid omkring kl. 22-23 tiden (måske night terror/natteskræk?). Derfor tror ...

Annonce

... vi, at hun ville sove mere uforstyrret, hvis hun startede med at sove på eget værelse. Samtidig synes vi at det kunne være dejligt at gå i seng, og kunne læse lidt inden vi selv skulle sove.

Nu er sagen den, at vi venter en baby i slutningen af april, og vi tænker, at det er en god ide, at ”få lidt styr” på vores sovesituation i familien inden babyen ankommer, så vores datter ikke føler at hun bliver smidt ud af soveværelset, fordi der kommer en ny baby. Vi har sat babysengen ind på børneværelset, der ligger tæt på vores soveværelse. Vi har prøvet at gøre hende tryg ved rummet ved at sætte hendes Rasmus Klump billede op ved sengen, som hun elsker at kigge og pege på + hyggebelysning osv. Hun vil gerne være oppe i sengen og lytte, når vi fortæller historier, men når hun kan fornemme at hun skal sove/lægges ned, så starter skrigeriet. Vi har kun prøvet et par dage, og er nu endt med at tage hende tilbage til soveværelse.

Så her er vi nu – Vi kunne godt tænke os at få dit perspektiv på, hvordan vi kommer videre:

- Hvordan får vi ”nemt” og kærligt flyttet vores datter ind på eget værelse?
- Hun sover sjældent igennem, så hvad gør vi, når hun vågner i løbet af natten, og helt sikkert vil med ind i vores seng? Skal man være standhaftig og holde hende i egen seng et par nætter? Det skal siges at vores datter er ret snu og stædig, så hun regner ret hurtig ud at hun bare skal blive ved med at skrige (højt) indtil, at hun får hvad hun vil have. Vi har også talt om, om en af os bør sove på en madras på hendes værelse ved hende som en overgangsfase?

Vi håber, at du kan komme med et par fif til, hvordan vi takler denne ændring bedst for vores datter. Det er vigtigt for os at understrege, at vi ikke ønsker at gøre dette pga. et princip om at hun ikke må sove ved os, men at vi faktisk tror på, at vi alle tre vil sove bedre, end vi gør lige nu.

Vi glæder os til at høre fra dig.
Venlige hilsner fra
J og A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger