Brev:
Klumper i maden - 8 mdr.
16. januar 2019
Alder:
8 mdr.
Klumper i maden - 8 mdr.
Hej Helen,
Har du nogle gode råd til hvordan jeg får min søn på 8 mdr. til at spise klumper i maden?
Jeg kæmper virkelig en kamp med at få ham til at tage andet end helt blendet mad og helst købemad. Jeg er meget træt af det... Jeg laver gerne babymad til ham og tilpasser så han ikke får salt eller ting han ikke må få endnu.
Men han vil ikke tage det. Idag blev han tilbudt kartofler med gulerødder, en kødbolle hvor der var en begrænset mængde karry på (vi andre fik boller i karry). Han smager og kaster en anelse klar væske op, jeg tilbyder ham det igen og han vender hovedet væk. Jeg venter, giver ham lidt vand og prøver igen. Samme reaktion. Så finder jeg en købe grød, han vender stadig hovedet da han tror det er det samme han får tilbudt. Jeg får ham til at smage det er grød og han spiser en fin portion.
Men han er 8 - snart 9 måneder. Han skal jo til at tygge.
Han kan sagtens, vi har lavet små rugbrødshapsere og most grønsager med gaffel. Men efter en lille omgangssyge er vi tilbage ved helt blendede mad.
Har du nogle gode råd til at få ham igang med klumper?
Og har du nogle gode råd til hvad kan selv kan spise?
Han virker ikke særligt interesseret i at spise selv, men jeg vil gerne have han finder ud af at maden kan tages op med hånden og spises.
Problemet er bare at han ikke rigtig kan spise klumper og alt hvad jeg kan komme i tanke om han kan spise selv (eks. blød frugt) vil jo være i store nok stykker til han kan have det i hånden og dermed for store stykker til han selv kan spise det da det vil omdannes til klumper når han tykker.
Jeg har brug for nogle gode råd og tanker.
Med venlig hilsen
Kris