Klumper i maden - 8 mdr.

16. januar 2019

Alder:
8 mdr.

Klumper i maden - 8 mdr.

Hej Helen,

Har du nogle gode råd til hvordan jeg får min søn på 8 mdr. til at spise klumper i maden?

Jeg kæmper virkelig en kamp med at få ham til at tage andet end helt blendet mad og helst købemad. Jeg er meget træt af det... Jeg laver gerne babymad til ham og tilpasser så han ikke får salt eller ting han ikke må få endnu.

Men han vil ikke tage det. Idag blev han tilbudt kartofler med gulerødder, en kødbolle hvor der var en begrænset mængde karry på (vi andre fik boller i karry). Han smager og kaster en anelse klar væske op, jeg tilbyder ham det igen og han vender hovedet væk. Jeg venter, giver ham lidt vand og prøver igen. Samme reaktion. Så finder jeg en købe grød, han vender stadig hovedet da han tror det er det samme han får tilbudt. Jeg får ham til at smage det er grød og han spiser en fin ...

Annonce

... portion.

Men han er 8 - snart 9 måneder. Han skal jo til at tygge.
Han kan sagtens, vi har lavet små rugbrødshapsere og most grønsager med gaffel. Men efter en lille omgangssyge er vi tilbage ved helt blendede mad.

Har du nogle gode råd til at få ham igang med klumper?

Og har du nogle gode råd til hvad kan selv kan spise?
Han virker ikke særligt interesseret i at spise selv, men jeg vil gerne have han finder ud af at maden kan tages op med hånden og spises.

Problemet er bare at han ikke rigtig kan spise klumper og alt hvad jeg kan komme i tanke om han kan spise selv (eks. blød frugt) vil jo være i store nok stykker til han kan have det i hånden og dermed for store stykker til han selv kan spise det da det vil omdannes til klumper når han tykker.

Jeg har brug for nogle gode råd og tanker.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder