Brev:
6 årig Dramaqueen
18. juni 2018
Alder:
5 år, 11 mdr.
6 årig Dramaqueen
Hej Helen.
Tak for dit svar ang. vores store pige. Det giver stof til eftertanke. Dog vil jeg understrege at vores viden om hendes øgede sensitivitet, kun er blevet brugt til at øge vores forståelse for hendes reaktioner, samt til at tage de fornødne hensyn så vi undgår en konstant overbelastning. Men hun bliver ikke pakket ind i vat, og hun er ikke selv vidende om “mærkatet”.
Den pædagogiske profil blev lavet i børnehaven, da hun havde problemer socialt og i forhold til koncentrationen. Den blev lavet efter opfordring fra børnehaven, og blev kun brugt som værktøj, så de kunne give hende de pauser hun havde brug for i løbet af dagen, og så de kunne støtte hende bedst muligt.
Jeg har nu brug for råd i forhold til vores mellemste på 6 år. Som spæd og baby var hun enormt mild og glad, men jo ældre hun blev, des mere skinnende hendes temperament igennem. Hun er i den grad i hendes følelsers vold. Alle føleler voldsomt. Er hun glad er det med hele kroppen. Hun griner og fjoller helt ekstremt, og er svær at få ned på jorden igen. Er hun vred, bliver hun rasende, og er næsten umulig at trænge ind til. Hvis hun bliver ked, er det så dybtfølt at hun vræler, og er næsten umulig at aflede eller trøste. Det er først i derfor det sidste halve år, at vi har kunne få lov at trøste hende og holde om hende, og det er primært mig der får lov.
Når det går så galt prøver vi at trøste, og vil hun ikke lade os, så gør vi det klart for hende at vi ser hun er meget ked af det, og stiv rigtig gerne vil trøste hende når hun er klar til det.
Hendes følelsesmæssige udbrud fylder så meget, at det påvirker hende socialt. For hvis hun elsker en veninde, så er det med hud og hår. Men har hun set sig sur på én, så er hun meget hård og afvisende.
Samtidig er hun trodsig ud over alle grænser, totalt Rasmus modsat og stædig som et æsel. Hun vrænger ad os og svare igen, som en anden teenager, når humøret er til det. Men er hun glad, og føler sig mødt, er hun sød, kærlig og (lidt mere) medgørlig. Problemet er at hun har 2 andre søskende, så alt kan desværre ikke dreje sig om hende, hvilket hun har svært ved at acceptere. Er ikke i tvivl om at vi har en meget viljestærk pige, og at det er en force, men hvordan pokker får vi hjulpet hende til at kontrollere sine følelser? Vi taler med hende. Sætter tydelige grænser. Taler om følelser. Anerkender når noget er svært for hende. Men tænker det bliver svært når hun om lidt skal i skole, da hun føler sig utrolig uretfærdigt behandlet hvis hun ikke bliver set og hørt.
Er så ked af det på hendes vegne, for hun er en smuk, kærlig og morsom pige, men det forsvinder i drama og frustrationer.
Glædet mig til dine tanker.
Bedste hilsner
En frustreret mor