Afvænning fra amning

17. juni 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Afvænning fra amning

Kære Helen.

Min datter sov igennem fra hun var 1-7 måneder, men de sidste par måneder har hun haft flere opvågninger.

Et typisk døgn ser således ud:

22/23-02.00: zzz
02.00-02.30: amning
02.30-4.30: zzz
04.30-04.45: amning
04.45-06.00: zzz
6.00-6.30: amning
8.30-9: grød+vand
9-11: lur
11: frokost (bondebrød, pålæg, vand, grønt)
13-14.30: lur
14.30-14.45: eftermiddagsmad (frugt og evt. lidt mme i kop)
16.30: Amning
18.00-18.30: Aftensmad (det samme som resten af familien) med efterfølgende amning
19.30: Grød+vand
20-22: Ammemarathon (inklusiv en power nap ved brystet, hvor hun er svær at holde vågen, men hvis vi lægger hende i seng, sover hun max 30 minutter)

For to måneder siden forsøgte jeg at skære ned på amningen, fordi jeg skulle på arbejde igen for halvanden måned siden, men hun søger ...

Annonce

... brystet konstant, når jeg er hjemme, og græder til hun får mælk. Hun er desværre ikke særlig interesseret i mad, selvom vi prøver og prøver.

Hvordan skal jeg få skåret ned på amningen - det er ikke holdbart for mig at sove fra kl.23-6 med to opvågninger, når jeg skal på arbejde, og hun vil nærmest ammes fra jeg kommer hjem, til jeg går i seng. Vi prøver at putte hende i egen seng, men ofte græder hun til hun kommer op og bliver ammet i søvn. Hun falder i søvn ved brystet og lægges i egen seng igen, men jeg tager hende ind i vores seng og ammer hende, når hun vågner om natten. Det er svært for hendes far, som har barsel nu, at få mad i hende i løbet af dagen, og så er hun jo mega sulten, når jeg kommer hjem.

Hun følger sin vægt- og længdekurve og er i øvrigt glad og frisk.
Jeg håber, du har et fif eller to i ærmet :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder