Brev:
Afvænning fra amning
17. juni 2018
Alder:
9 mdr.
Afvænning fra amning
Kære Helen.
Min datter sov igennem fra hun var 1-7 måneder, men de sidste par måneder har hun haft flere opvågninger.
Et typisk døgn ser således ud:
22/23-02.00: zzz
02.00-02.30: amning
02.30-4.30: zzz
04.30-04.45: amning
04.45-06.00: zzz
6.00-6.30: amning
8.30-9: grød+vand
9-11: lur
11: frokost (bondebrød, pålæg, vand, grønt)
13-14.30: lur
14.30-14.45: eftermiddagsmad (frugt og evt. lidt mme i kop)
16.30: Amning
18.00-18.30: Aftensmad (det samme som resten af familien) med efterfølgende amning
19.30: Grød+vand
20-22: Ammemarathon (inklusiv en power nap ved brystet, hvor hun er svær at holde vågen, men hvis vi lægger hende i seng, sover hun max 30 minutter)
For to måneder siden forsøgte jeg at skære ned på amningen, fordi jeg skulle på arbejde igen for halvanden måned siden, men hun søger brystet konstant, når jeg er hjemme, og græder til hun får mælk. Hun er desværre ikke særlig interesseret i mad, selvom vi prøver og prøver.
Hvordan skal jeg få skåret ned på amningen - det er ikke holdbart for mig at sove fra kl.23-6 med to opvågninger, når jeg skal på arbejde, og hun vil nærmest ammes fra jeg kommer hjem, til jeg går i seng. Vi prøver at putte hende i egen seng, men ofte græder hun til hun kommer op og bliver ammet i søvn. Hun falder i søvn ved brystet og lægges i egen seng igen, men jeg tager hende ind i vores seng og ammer hende, når hun vågner om natten. Det er svært for hendes far, som har barsel nu, at få mad i hende i løbet af dagen, og så er hun jo mega sulten, når jeg kommer hjem.
Hun følger sin vægt- og længdekurve og er i øvrigt glad og frisk.
Jeg håber, du har et fif eller to i ærmet :)