Brev:
6 mdr baby vågner hele tiden om natten
16. juni 2018
Alder:
6 mdr.
6 mdr baby vågner hele tiden om natten
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg nu er ved og være fuldstændig grædefærdig og udmattet. Jeg har den skønneste lille pige på knap 28 uger. Hun er en stor pige på 74 cm og 9,3 kg. Generelt glad, smilende og pludrende og altid i bevægelse. Hun har dog aldrig været god til og sove, hverken dag eller nat. Jeg er alene med hende.
De første 3 mdr af hendes liv blev hun svøbt til nat og om dagen vil hun helst sove i barnevogn. Om natten har hun altid lagt i min seng sammen med mig. Jeg har forsøgt siden hun var en måned ca og putte hende i en sidecrib eller i liften men grundet hyppig natamning har jeg opgivet det og i stedet for puttet hende i babynest i min seng hvor jeg har ammet hende liggende. Jeg har senest for halvanden mdr siden forsøgt og vænne hende til og sove i tremmeseng men måtte opgive da jeg simpelthen ikke kan klare de mange gange jeg skal op. Det måtte jeg erkende at jeg ikke har styrken til, hvis jeg skal være der for hende om dagen. Og det er trods flere ugentlige aflastninger hos mormor. Når jeg aflastes kan jeg ikke slappe af og give slip på hende så jeg får ikke meget ro ud af det.
Hendes rytme ser nogenlunde sådan ud:
Mellem 06.00-07.00 vågner hun, ligger og pludre lidt for sig selv mens jeg får øjn og står derefter op og får tøj på og leger.
Kl. 08.30-09.00 ca. Er hun klar til og puttes i barnevognen. Her får hun en tår bryst inden. Denne lur varer ca. 40-60 min.
Hun kommer op, leger alene og med mig på legegulvet. Er begyndt og gå en tur på 1 times tid med hende i klapvogn hvor hun får lov og se en masse.
Kl. 11.00 ca. Grød (oftest majs, ris eller kartoffel/gulerod). Hun var begyndt og spise knap 1 dl men er kommet i en periode hvor hun ikke rigtig gider noget som helst skemad, så er nede på under eller nøjagtig 60 ml. Hun får vand til grøden.
Kl. 11.30-12.00 ammes inden hun kommer ud i barnevognen. Denne lur varer mellem 40-90 min. Her kommer hun op og leger igen lidt selv og sammen med mig eller med rundt og ordner det praktiske (Hun sidder i skråstol).
Kl. 14.00-14.30 ammes hun igen. Tilbydes ofte lidt frugt (kan både være mos eller små stykker)
Mellem Kl. 16.00-17.00 går vi en tur med barnevogn hvor hun får sin eftermiddagslur. Varer ca. 30 min. Her vil hun som regel kun sove mens vi går.
Når hun vågner leger vi igen.
Er begyndt og indføre et bad kl. 17.00-17.30 ca.
Kl. 18.00 ca får hun grød. Her efter sætter vi os lidt i sofaen sammen og leger lidt eller bare hyggeputter.
Kl. 18.30-19.00 går vi ind i soveværelset hvor hun ammes liggende i sengen. Her begynder vores problemer.
1: så slipper hun selv brystet efter 10 min. Ca og sparket lidt rundt m. Benene og gumler på sutteklud mens jeg synger godnat sang. Ofte må jeg holde hendes arme for at få ro på hende.
2: hun ligger og hyggespiser indtil jeg fjerne brystet fra hende hvorefter hun protestere. Hvis hun begynder og græde får hun brystet igen et øjeblik før jeg igen trækker det til mig. Det kan jeg gøre 3-4 gange indtil hun til sidst bliver så urolig at jeg bliver nødt til give efter.
3: hun slipper selv brystet og leger så m. Sutteklude mens jeg synger hende i søvn, ofte indtil hun sover helt men kan en sjælden gang imellem gå fra hende lige før hun falder helt hen.
Herefter vågnet hun som regel en gang eller 2 hvor jeg som oftest ender med og måtte give hende brystet for at hun falder til ro eller i søvn.
Så sover hun indtil kl. 22.00 ca hvor hun igen vil have bryst. Herefter vågner hun alt imellem 3-6 gange i løbet af natten. Oftest nægter jeg brystet til en start og prøver med en hånd på brystet, holde arme, synge eller ssh eller bare at give hende sutteklude m. Beskeden "du skal sove nu skat". Men oftest må jeg i udmattelse give mig. Nogen gange giver jeg hurtigt efter andre gange kan jeg kæmpe med hende 30-45 min. Før jeg giver hende brystet. Hun slipper ofte selv brystet efter 5 min. Men andre gange sover hun med den i munden. Jeg kan hører til at starte med at hun rent faktisk sutter og synker tydeligt, men det bliver hurtigt til en "slatten " sutten.
Til grøden bruger jeg mme for at mætte hende mere.
Sutteflaske er prøvet, hun bliver stiktosset! Uanset hvem der giver.
Sut har hun aldrig gidet og det virker som om hun bare ikke kan sutte rigtig på den. Hun begyndte på grød som 4 mdr. For at se om det hjalp på søvn. Hun har aldrig spist ved brystet mere end 15 min. Ad gangen oftest kortere tid oh jeg kan tydelige mærke og se jeg har massere mælk.
Det blev langt og sikkert meget rodet, men jeg er så træt og desperat efter noget mere søvn. Har du nogle gode råd til mig?
Jeg er efterhånden ved og være så træt at jeg overvejer oh stoppe med at amme for at se om det hjælper????? Men jeg er så glad for at amme og er stolt af at amme hende.. jeg ønsker jo kun at give hende så god og næringsrigt en kost som muligt.. plus jeg elsket nærheden og intimiteten med hende. Bare ikke 6 gange eller mere om natten!!
Hvis der er noget du vil vide som jeg ikke har fået med så spørg endelig.
Venlig hilsen
En udmattet mor.