Nyfødt - Amning og søvn del 2

20. maj 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Nyfødt - Amning og søvn del 2

Hej igen Helen,

Først tak for dit svar. Jeg har endnu ikke haft besøg af min sundhedsplejerske igen og har derfor ikke haft mulighed for at spørge yderligere ind til hvad hun mente med at han suttede mindre end hun forventede.

Jeg vil dog sige at min egen fornemmelse er at han suger fint, da det strammer/trækker en anelse når han sutter. Jeg har ingen sår eller revner og ingen smerte i forbindelse med amning.
Det er også min fornemmelse at jeg har nok mælk. Jeg kan mærke mine bryster bliver faste hvis jeg glemmer hvilket bryst jeg er kommet til og derfor kommer igang på den "forkerte" side.
Han har godt fast, med læberne godt omkring brystet.

Hvordan vil du sige at en gennemsnitlig dag bør se ud på dette tidspunkt? Jeg ved der ikke er nogle rutiner endnu. Men jeg har svært ved at aflæse om han skal sove eller være vågen.

Et eksempel er at han i dag har sovet to timer (jeg har haft ham med på en lille indkøbstur og han sov i 2 timer - hvilket han ikke normalt gør når han bliver lagt - men med lidt bevægelse fra bil og indkøbsvogn sov han fint). Efter han har sovet tænker jeg at han skal være lidt vågen, men han falder hen da jeg ammer ham (traditionel stilling) lige efter han er vågnet.

Så skifter jeg hans ble og skifter ammestilling (tvilling). Han falder helt hen, gaber og virker træt. Så prøver jeg at ligge ham i hans lift og over i barnevognen (da bevægelse fungerede så godt på indkøbsturen).
Men han vågner og giver efter 10-15 minutter tegn til amning. Jeg tager ham op og så stopper han med at give ...

Annonce

... tegn ligger bare lige vågen og snakker med mig inden han igen gerne vil ammes.
Men det er jo ikke længe siden han har fået en god amning og derfor kommer han nemt til at gylpe når jeg starter amningen igen. Så kan jeg bruge 1-1,5 time på at få ham til at sove lidt igen. Her sover han så 45 min. vågner og giver tegn. Hvor længe kan man forvente han er vågen? Og er babyer i denne alder vågen efter en god lur eller kan de godt have brug for en lur mere inden de er klar til at være vågen...

Jeg er enig i at der er meget varm i disse dage og derfor skal han selvfølgelig have fri adgang til amning og masser af væske den vej igennem, men i går ammede vi stort set en gang i timen hele dagen igennem og det virker for mig som om det er "for meget"?

Jeg har går meget ind for at han skal lære at sove i stillestående stand og ikke kun i rullende vogn. Derfor er jeg meget opmærksom på at vi ikke bare køre ham i søvn i barnevogn, vugger ham i armene til han sover eller hopper på yogabold. Men jeg lidt i tvivl om han har brug for "mere" hjælp til at sove end blot amning (altså en lille gåtur eller lign.)
Det er måske for tidligt at tænke på at han også skal kunne sove i stillestående stand?

Alle gode råd modtages med kyshånd.
Jeg vil så gerne have lidt bedre styr og ro på amningen. Jeg synes den ender med at være frustrerende fordi den fylder så meget. Misforstå mig ikke, jeg er ok med at det tager tid at lære, tid at amme mm - men jeg synes det virker lidt voldsomt hvis det skal være en gang i timen.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor