Brev:
Mad til min næsten 8 mdr gamle datter
20. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Mad til min næsten 8 mdr gamle datter
Kære Helen
Tak for dit svar på mit sidste brev. Vi har fortsat amningen og går ud fra at hun tager hvad hun skal bruge hos mig. Vi forsøgte os nogle gange med vælling sen aften, men det var ikke altid hun ville tage det og når hun gjorde mærkede vi ikke den store forskel. Derudover har vi skåret formiddagsamningen væk og erstattet med frugt, og det forløb helt problemfrit.
Ingrid har egentlig lige fra vi introducerede hende for andet mad end mælk været meget interesseret, ivrig og sulten. Dog føler jeg vi har ramt en mur. Det virker som om hun strejker! Det startede med at hun var svær at få grøntsager i pludselig, mens grøden røg nemt ned. Nu er selv grøden (morgen og eftermiddag) svær at få i hende, dog stadig bedre end de andre måltider (formiddag, frokost, aften). Det virkede som om det var skeen eller det faktum at jeg fodrede hende, at hun havde noget imod. Derfor prøvede jeg for en lille uge siden at give hende meget mere "håndmad".
Frokost og aften består derfor af kogte grøntsagsstave/stykker, kødboller/kødsovs, ris/pasta/kartoffel suppleret med grøntsagsmos. Hun plejede at være vild med selv at få lov at sidde med maden, men nu bliver hun lynhurtig bare rigtig ked af det og smider med maden, tværer det ud eller gnider sig/det i ansigtet... Hun nægter desuden mosen jeg giver på ske. Nogle gange hjælper det lidt, hvis hun selv sidder med en ske også. Er der noget vi skal gøre anderledes for at hun bedre kan spise?
Jeg er i tvivl om hun skal have serveret tallerknen foran sig med den forskellige mad på, som hun så selv kan "vælge imellem" eller om jeg skal give hende enkelte stykker af gangen? Indtil videre har jeg gjort sidstnævnte, fordi jeg er sikker på tallerknen ryger på gulvet ellers. Jeg ved godt, at børn nogle dage kan spise som en fugl og andre dage være vildt sultne, men når det har stået på i 1-2 uger er det så bare dét?
Vi har grundet den meget lille sult og stadig relativt mange opvågninger om natten forsøgt os med godnatgrød de sidste 3-4 dage. Hun spiser lidt faktisk, og ammer stadig så meget som hun plejer efterfølgende. Hvor meget grød skal hun tilbydes her? Og hvornår skal det foregå? Vi har haft gjort det lige inden hun skal puttes, men skal der gå noget tid? Som sagt vågner hun stadig om natten - som regel ved 2-3 tiden og er lidt svær at trøste (uden amning). Dog virker det som om det bliver nemmere og nemmere at trøste hende med kærtegn og beroligende ord. Vi har været igang med at skære den her natamning væk i små 3 uger. Tager det bare så lang tid? Jeg kan slet ikke forestille mig at vi nu her, hvor hun bliver 8 måneder, skal skære den amning tidlig morgen væk også. Hvordan gør vi det? Det virker som om at det allerseneste jeg kan "trække" den tidlige morgenamning er omkring kl. 4. Er det ikke lige tidligt nok?
Jeg læser desuden flittigt din bog om børn & mad. Den er rigtig god!! Jeg har et spørgsmål om formiddags- og eftermiddagsmad. Du skriver, at det med fordel kan være en halv bolle med ost, når hun bliver 8 måneder. Dog har hun været ret glad for eftermiddagsgrød, så kan vi godt fortsætte med det? Har du nogle forslag til andre variationer af de her små mellemmåltider? Det er vel meget godt at variere lidt eller hvad?
Til sidst har jeg lige et spørgsmål om drømmemåltid. Jeg har forsøgt mig nogle gange med at give hende det. Dog er hun flere gange blevet meget ked af det og slet ikke ville spise. Skal jeg blive ved at forsøge? For når vi har de opvågninger om natten vi stadig har, er det lidt hårdt at blive vækket 1/2-1 time efter jeg er gået i seng. Derfor er vi bare begyndt at blive oppe til hun vågner af sig selv, for det gør hun som regel.
Du får lige vores nuværende dagsplan:
04-05: ammes
6-7: står op
7.30: havregrød, vand
9-9.30: frugtmos, frisk frugt, vand, formiddagslur 1-1,5 time
11.30-12: frokost: grøntsager, kød, mos, vand
13-13.30: ammes, middagslur 1,5-2 timer
15.30-16: fuldkornsgrød med frugtmos, frisk frugt, vand
17.30-18: aftensmad: grøntsager, kød, mos, det hun kan spise af det vi spiser selv, vand
19: ammes, puttes
22-23: ammes
Der var lige lidt mange spørgsmål... Jeg glæder mig til at høre fra dig.
De bedste hilsner,
Ingrids mor