Brev:
Hjælp til mad
19. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Hjælp til mad
Kære Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse, som min mand og jeg tit har brugt :)
Vi har en skøn datter på ca. 7 måneder (vores første), der har rigtig meget krudt i måsen og er rigtig glad. Hun har været et nemt barn fra starten, og vi har ikke kunne bede om en bedre start på forældrelivet ;)
Hun er en stor pige på 9,5 kg. Jeg ammede hende fuldt ud til omkring 5 måneder, men i forbindelse med jeg var syg og hendes appetit blev større og større, kom vi stille og roligt over på flaske, og hun bliver ikke længere ammet. Det trives vi alle fint med.
Vi begyndte på skemad allerede omkring 4,5 måneder, da hun virkede klar til det på det tidspunkt. Det er egentlig også gået rigtig fint, men da hun var ca. 6 måneder ændrede det sig fra den ene dag til den anden.
Hun vil stort set ikke spise noget mere og lukker munden, så snart vi kommer i nærheden af hende med skeen. Ind imellem bliver hun faktisk ked af det - og så stopper vi selvfølgelig.
Jeg føler vi har prøvet alt - forskellige madvarer, hjemmelavet/købemad, forskellige skeer, sidde hos os/sidde selv, mad i hånden, spise alene/spise sammen med os, taget en dags pause osv. osv.
Vores tilgang har været, at det nok skal komme, og vi er bare blevet ved med at forsøge med stor tålmodighed. Men nu har det stået på i næsten en måned, og jeg begynder at blive lidt bekymret for hvordan vi dog skal komme op på hesten igen. Hun er generelt interesseret i mad hun får i hånden - måske det kan være indgangen?
Eksempel på en normal dag herhjemme:
Kl. 6 - vågner, får havregrød med lidt frugttopping, samt fx appelsin i hånden, vand af kop
Kl. 8 - får flaske og bliver puttet til formiddagslur
Kl. 10 - vågner fra lur, får lidt frugtmos, samt fx rugbrødsbjælke i hånden, vand af kop
Kl. 12 - får flaske og bliver puttet til middagslur
Kl. 14 - vågner fra lur, får mos med kød, samt fx rugbrødsbjælke og gulerod i hånden, vand af kop
Kl. 16 - får flaske og bliver puttet til en lille eftermiddagslur (er efterhånden bare en powernap, men virker stadig nødvendig)
Kl. 16:30-17 - vågner fra lur og får lidt vand, leger lidt mens vi gør aftensmad klar
Kl. 17:30-18 - får mos med kød, samt fx rugbrødsbjælke i hånden, vand af kop
Kl. 20 - får flaske og bliver puttet til natten (sover i eget værelse og falder selv i søvn)
Kl. ca. 23 - får flaske (mens hun stadig halvsover), sover herefter igennem til kl. 6
Jeg har virkelig brug for inspiration til hvordan vi kommer i gang, så hun kan vænne sig til skemaden igen?
Skal vi bare fortsætte og så kommer det, eller?
Mange tak på forhånd :)
Hilsen Louise