Brev:
Overgang til mad
5. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Overgang til mad
Hej Helen.
Tak for dit svar vedr. uro og putning af Selma.
Jeg forsøger at lave en daglig rutine med hende som du foreslog, men det er godt nok svært, fordi hun sover meget forskelligt i løbet af dagen. Du skrev, jeg skulle prøve at vække hende om morgenen. Det behøver jeg ikke for siden har hun vågnet klokken 6.30-7 og er så vågen et par timer. Men hun virker ikke helt udhvilet, for så den lur der burde være den korte lur varer oftest mellem 1 time og 3. Når hun vågner får hun grød majsgrød og er derefter vågen et par timer igen. Så sover hun alt mellem 1-2 timer afhængig af hvor lang formiddagsluren var. Den sidste lur sover hun så omkring femtiden og er kort.
Puttesituationen er som den plejer og tager ikke under en time. Og når jeg siger puttesituationen så mener jeg at fra jeg lægger hende til brystet (med en pause imellem og skift til andet bryst som du forslog) og til hun er i så dyb søvn, at hun ikke vågner. I går lå hun og spiste i en time og ja det var jo ikke effektivt hele tiden men hun spiste og ikke bare hyggebabbede. Da jeg så tog hende fra (hun slipper stadig ikke selv) var hun i dyb søvn og sov til kl 1 og derefter til fem hvor hun spiste og halv syv blev urolig og pruttede. Hun virkede stadig træt men kunne ikke finde ro og vi stod op.
Kan jeg ændre noget til den daglige rutine? Jeg synes, det vil være synd at vække hende når hun tydeligvis har brug for de søvnstræk hun tager? Når hun spiser så længe om aftenen handler det så om at hun er sulten? Vi prøvede at give hende en flaske MME i går men hun spiste kun kort af den og da jeg prøvede at give hende det i glas gad hun ikke. Hun er ellers helt vild med at drikke vand af glas så jeg tolkede det som om hun ikke brød sig om smagen af MME. Tænkte ellers det kunne være dejligt hvis hun ville tage en flaske i ny og næ hvis jeg skal ud om aftenen eller på tur med Selmas storebror.
Og så i forhold til mad. Hun er 6 måneder om to dage vejer 8800 og som jeg læser din bog om mad tager det fart nu med kosten. Hun får som sagt grød om formiddag/frokost og er topmotiveret og kan sagtens spise en halv dl, men jeg holder lidt igen, fordi jeg synes, hun bliver påvirket af det om natten og er urolig. Den anden dag fik hun ca en kvart dl grød og en kvart dl gulerod/broccolimos til aftensmad og om natten skreg hun flere gange. Det gør hun ellers aldrig, og jeg tolkede det som ondt i maven. Jeg giver forebyggende sveskemos som du skriver, og hun drikker vand til maden samt ammes efter maden.
Hendes afføring svarer meget godt til moskonsistens men hendes prutter er meget ildelugtende og kan godt give hende smerter, lige inden hun kommer af med dem.
Hvad tænker du, jeg skal gøre? Evt give grød til morgenmad i stedet? Måske havregrød? Du skriver det kan have en god effekt på maven. Hun vil meget gerne spise og drikke og jeg tænker sagtens, hun kan spise en halv dl (eller faktisk mere) til to måltider men det er jo synd hvis det giver mavepine. Jeg giver to af de alm. teskeer sveskemos efter måltidet. Hun får den økologiske MME i maden, men har også prøvet uden MME og der var hun også urolig om natten. I går prøvede jeg kun at give fire fem skefuld mad til frokost og hun var ikke urolig i nat før ved fem tiden hvor prutterne vækkede hende. Og spørgsmålet er jo også om det overhovedet er maden der giver hende uro om natten faktisk. Hun er en pige der har travlt med at observere, bevæge sig og opleve verden.
Det var vist alt for denne gang.
På forhånd tak for hjælpen.