Hvordan lærer ens barn at vente?

20. februar 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hvordan lærer ens barn at vente?

Hej Helen,

Er der et trick til hvordan man kan lære ens barn at vente. Nu snakker vi ikke lang tid, men min søn begyndte for to månedstid siden at hjælpe med at dække bord. Vi synes det var så fint og han kunne distraheres inden maden kom på bordet.

Han har altid haft en kort ”lunte” når det kommer til mad. Så snart man nævner mad, så skal den serveres – ellers bliver han utålmodig og ked af det. Tydeligt frustreret. Jeg kan forestille mig, at det er fordi han pludselig opdager hvor sulten han egentlig er og så skal det gå stærkt.
Men det resulterer i at han ikke vil hjælpe med at dække bord og i stedet bliver meget pylret. Tit stiller han sig op ad den der laver mad og holder om ens ben så man ikke kan flytte sig, begynder at græde og nogle gange trampe i gulvet.

Vi forsøger at forholde os rolig og sige han kan hjælpe med at dække bord, giver ham en gaffel ...

Annonce

... eller en smæk han kan sætte hen på bordet. Når det lykkedes bliver han stolt, men ofte for tiden er han bare for fokuseret på maden og begynder at pylre.

Han kan selv komme op og ned af hans stol, uden problemer. Men også her ser vi nogle gange problemer med at han bliver for utålmodig.

Han spiser tidligt og vi synes næsten ikke han kan spise aftensmad før (ofte omkring kl. 17), hvilket også gør han stadig spiser alene. Vi ville gerne spise sammen, men det kan ikke fungere med vores arbejdstider at nå at lave mad, derfor får han resterne fra vores aftensmad fra dagen før.

Han får eftermiddags mad mellem frokost og aftensmad, men skal vi ligge en snack ind og teste om det er sulten? Jeg frygter bare han så ikke vil spise sin aftensmad hvis han eksempelvis får et stykke frugt en timestid før.

Håber du kan hjælpe os med et par gode råd.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor