Brev:
Hvordan lærer ens barn at vente?
20. februar 2018
Alder:
15 mdr.
Hvordan lærer ens barn at vente?
Hej Helen,
Er der et trick til hvordan man kan lære ens barn at vente. Nu snakker vi ikke lang tid, men min søn begyndte for to månedstid siden at hjælpe med at dække bord. Vi synes det var så fint og han kunne distraheres inden maden kom på bordet.
Han har altid haft en kort ”lunte” når det kommer til mad. Så snart man nævner mad, så skal den serveres – ellers bliver han utålmodig og ked af det. Tydeligt frustreret. Jeg kan forestille mig, at det er fordi han pludselig opdager hvor sulten han egentlig er og så skal det gå stærkt.
Men det resulterer i at han ikke vil hjælpe med at dække bord og i stedet bliver meget pylret. Tit stiller han sig op ad den der laver mad og holder om ens ben så man ikke kan flytte sig, begynder at græde og nogle gange trampe i gulvet.
Vi forsøger at forholde os rolig og sige han kan hjælpe med at dække bord, giver ham en gaffel eller en smæk han kan sætte hen på bordet. Når det lykkedes bliver han stolt, men ofte for tiden er han bare for fokuseret på maden og begynder at pylre.
Han kan selv komme op og ned af hans stol, uden problemer. Men også her ser vi nogle gange problemer med at han bliver for utålmodig.
Han spiser tidligt og vi synes næsten ikke han kan spise aftensmad før (ofte omkring kl. 17), hvilket også gør han stadig spiser alene. Vi ville gerne spise sammen, men det kan ikke fungere med vores arbejdstider at nå at lave mad, derfor får han resterne fra vores aftensmad fra dagen før.
Han får eftermiddags mad mellem frokost og aftensmad, men skal vi ligge en snack ind og teste om det er sulten? Jeg frygter bare han så ikke vil spise sin aftensmad hvis han eksempelvis får et stykke frugt en timestid før.
Håber du kan hjælpe os med et par gode råd.
Med venlig hilsen
Kris