Brev:
Gider ikke grød mere
17. februar 2018
Alder:
7 mdr.
Gider ikke grød mere
Kære Helen,
Så kom alle dine bøger endelig til Kina. Jeg har læst din mad bog, men håber alligvel du kan hjælpe mig lidt. Celine er idag 7,5 mdr gammel.
Vi fulgte din 6 mdrs plan og 7 mdrs plan nogenlunde. Men efter for ca 1,5 uges tid siden da hun blev syg efter omgangssyge, har hun ikke rigtig ville spise grød og mos mere.
I starten tænkte jeg at hun nok bare manglede væske og ik havde appetit, så jeg ammede hende noget oftere for at sikre mig hun ik blev dehydreret. Men efter 1,5 uge burde hun være rask, og vi er helt ude af rytmen.
Vores døgnrytme ser ca således ud:
7:30/8:00: vågner, og ammes
9:00/9:30: grød
10:00/10:30: ammes og falder i søvn til brystet
11:30/12:00: frokost (grøntsagsmos)
13:00/14:00: ammes og falder i søvn til brystet
Ca. 16:00: frugtmos
17:30/18:00: aftensmad (det er her ofte en kamp fordi hun er så søvnig)
19:00-19:30 ammes og falder oftest i søvn med det samme
22:00/23:00: vågner ammes
02:00: vågner ammes
04:00:vågner ammes
07:30 vågner og ammes igen
Jeg har derfor nogle spørgsmål:
1. jeg tror hun er mere interesseret i mad med mere bid i. Må hun godt spise hvidt brød? Eller hvad for noget brød vil du anbefale er bedst for hende, ren næringsmæssigt? Har du evt en nem opskrift på brød ? Vi bor som sagt i Kina, og deres brød er meget sødlige, der er alt for meget sukker i, så må bage selv
2. Jeg tror bla hun ik spiser kan skyldes at hun drikker meget mælk, specielt om natten. Hvor længe kan hun være mæt med min mælk om natten? Og om dagen? Jeg synes tit jeg ammer hende, stadig hver 2.5-3.time. Skal jeg prøve at skippe mælken mellem kl 00 fremtil 05/06? Mit problem er oftest at hun vågner kl 04, og får mælk, så vågner hun igen 07:30. Der er hun (muligvis sulten), og jeg når ikke at stå op og lave grød til hende. Jeg prøver dernæst at give hende kl 9-9:30 i stedet, men så virker hun for træt/ikke interesseret i grøden
3. Hvis Celine fex kun spiser 2 skefulde grød, skal jeg så amme hende lige bagefter for at sikre mig hun får nok? Eller skal jeg vente til næste måltid/amning?
4. Hvis hun fex ik spiser meget til morgen og frokost. Skal jeg stadig tilbyde hende frugtmos kl 16? Jeg frygter lidt hun kun spiser det søde nemlig
5. Jeg har svært ved at skaffe friskt pålæg til Celine. Er der noget man selv kan lave og evt fryse ned? Jeg har set kyllingmango'en. Men er der evt andet?
6. Der er baby snacks som jeg kan få tilsendt (eks fra Änglamark, Ellas kitchen ). Men hvor sunde er de? Og hvor ofte må hun få dem?
Det var vist det omkring mad. Du får lige en besked mere omkring søvn :)
Det skal lige siges at svigerforældre er på besøg i 2 uger hvilket self forstyrrer lidt vores rytme, men ovenstående skulle meget vel beskrive rytmen når de ikke er tilstede...
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Celines mor