Gider ikke grød mere

17. februar 2018

Alder:
7 mdr.

Gider ikke grød mere

Kære Helen,

Så kom alle dine bøger endelig til Kina. Jeg har læst din mad bog, men håber alligvel du kan hjælpe mig lidt. Celine er idag 7,5 mdr gammel.

Vi fulgte din 6 mdrs plan og 7 mdrs plan nogenlunde. Men efter for ca 1,5 uges tid siden da hun blev syg efter omgangssyge, har hun ikke rigtig ville spise grød og mos mere.
I starten tænkte jeg at hun nok bare manglede væske og ik havde appetit, så jeg ammede hende noget oftere for at sikre mig hun ik blev dehydreret. Men efter 1,5 uge burde hun være rask, og vi er helt ude af rytmen.

Vores døgnrytme ser ca således ud:

7:30/8:00: vågner, og ammes

9:00/9:30: grød

10:00/10:30: ammes og falder i søvn til brystet

11:30/12:00: frokost (grøntsagsmos)

13:00/14:00: ammes og falder i søvn til brystet

Ca. 16:00: frugtmos

17:30/18:00: aftensmad (det er her ofte en kamp fordi hun er så søvnig)

19:00-19:30 ammes og falder oftest i søvn med det samme

22:00/23:00: vågner ammes

02:00: vågner ammes

04:00:vågner ammes

07:30 vågner og ammes igen

Jeg har derfor nogle spørgsmål:

1. jeg tror hun er mere interesseret i mad med mere bid i. Må hun godt spise hvidt brød? Eller hvad for noget brød vil du anbefale er bedst for hende, ren næringsmæssigt? Har du evt en nem opskrift på brød ? Vi bor som sagt i Kina, og deres brød er meget sødlige, der er alt for meget sukker i, så må bage selv

2. Jeg tror bla hun ik spiser kan ...

Annonce

... skyldes at hun drikker meget mælk, specielt om natten. Hvor længe kan hun være mæt med min mælk om natten? Og om dagen? Jeg synes tit jeg ammer hende, stadig hver 2.5-3.time. Skal jeg prøve at skippe mælken mellem kl 00 fremtil 05/06? Mit problem er oftest at hun vågner kl 04, og får mælk, så vågner hun igen 07:30. Der er hun (muligvis sulten), og jeg når ikke at stå op og lave grød til hende. Jeg prøver dernæst at give hende kl 9-9:30 i stedet, men så virker hun for træt/ikke interesseret i grøden

3. Hvis Celine fex kun spiser 2 skefulde grød, skal jeg så amme hende lige bagefter for at sikre mig hun får nok? Eller skal jeg vente til næste måltid/amning?

4. Hvis hun fex ik spiser meget til morgen og frokost. Skal jeg stadig tilbyde hende frugtmos kl 16? Jeg frygter lidt hun kun spiser det søde nemlig

5. Jeg har svært ved at skaffe friskt pålæg til Celine. Er der noget man selv kan lave og evt fryse ned? Jeg har set kyllingmango'en. Men er der evt andet?

6. Der er baby snacks som jeg kan få tilsendt (eks fra Änglamark, Ellas kitchen ). Men hvor sunde er de? Og hvor ofte må hun få dem?

Det var vist det omkring mad. Du får lige en besked mere omkring søvn :)
Det skal lige siges at svigerforældre er på besøg i 2 uger hvilket self forstyrrer lidt vores rytme, men ovenstående skulle meget vel beskrive rytmen når de ikke er tilstede...

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Celines mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder