Lære bedsteforældre at kende

12. februar 2018

Alder:
4 mdr.

Lære bedsteforældre at kende

Kære Helen.

Jeg er mor til en dejlig datter på 4 måneder. Hun er generelt en glad ukompliceret pige, der smiler og pludre en masse. Hun tager også generelt nye indtryk og situationer flot og virker ikke særlig sensitiv.

Hendes bedsteforældre vil hende rigtig gerne og det er vi utrolig glade for og det betyder rigtig meget for os. Vi ønsker at hun skal lære dem at kende og få opbygget en god relation, der vil være værdifuld for alle parter.

Som det ser ud nu, er vores pige dog ikke interesseret i sine bedsteforældre og hun bliver ked af det når de f. eks vil holde hende. Det er selvfølgelig helt normalt og forståelig, da hun er en baby på kun 4 måneder, der har brug for mor og far, men vi vil gerne håndtere det rigtigt, således at der hurtigst muligt kan opbygges en god relation.

Jeg er ærgerlig over at bedsteforældrene ikke oplever den glade pige som vi har og det går mig faktisk lidt på. Vi tænker at det for relationens skyld, er vigtigt at vores datters grænser respekteres, således at hun ikke skal holdes, hvis hun ikke har lyst. Samtidig irriterer det os at vi formentlig bliver opfattet som pyldrede forældre, da vi absolut ikke selv synes vi pyldre om vores datter og ikke selv har noget imod at hun bliver holdt, vi tænker bare at det ikke er gavnligt for relationen, hvis vores pige ikke bryder sig om situationen.

Vores pige smiler til både læge, sundhedsplejerske og andre fremmede. Hun har ligeledes heller ikke noget imod at blive holdt af f. eks instruktøren til svømning, de andre mødre fra mødregruppen, min søster eller vores venner. Men lige bedsteforældrene, som er dem der vil hende allermest, har hun ikke lyst til at være hos.

Vi tænker der er tre mulige forklaringer, enten er det fordi de fleste andre der holder hende er unge kvinder der måske “minder mere om mor” ellers også er det fordi at bedsteforældrene lugter lidt af røg (de ryger meget lidt og kun udendørs, så det er ikke noget vi andre lægger mærke til, men vi har læst at nogen babyer reagerer på dette). Den sidste forklaring vi kan finde på, som også er den vi hælder til er, at det simpelthen er fordi hendes bedsteforældrene vil hende så meget, at hun synes at det er for voldsomt. Hvad tænker du om årsagen til ...

Annonce

... vores piges reaktion?

Forleden hvor vi var på besøg hos bedsteforældrene gik det ikke godt. Hun blev holdt af dem til at starte med, fandt sig i det i et stykke tid (uden dog at være glad), men blev så ked af det. Efterfølgende var hun ked af det hele tiden vi var på besøg. Hun var meget svær at trøste også selvom hun var ved mor og far. Hun virkede oprevet og vi har aldrig oplevet hende sådan før. Det var faktisk så slemt at vi overvejede om hun havde ondt i maven eller lign. Man kunne se at hun synes at det var for meget bare bedsteforældrene kiggede på hende.

Da vi kom hjem om aftenen blev hun glad, hun pludrede og smilede igen. Hun havde lidt luft i maven hun kom af med lige da vi kom hjem, men vi tror dog ikke at det har haft indflydelse på hendes reaktion hos bedsteforældrene, uden at vi selvfølgelig kan vide det med sikkerhed.

Til at starte med (de første 2 måneder), var vores datter ligeglad med hvem hun blev holdt af og nu er hun naturligvis mere bevidst om hun er hjemme eller ude og om hun er hos mor/far eller en anden. Vi har læst os til at det ikke har noget at gøre med om barnet er genert eller lign. men er en naturlig udvikling. Vi vil selvfølgelig bare gøre det vi kan for ar håndtere det rigtigt, således at perioden bliver så kort som mulig.

Vi tænker at det fremover er bedst at vores datter til at starte med er hos os og ser de nye omgivelser an. Spørgsmålet er også om hun overhoved skal holdes af bedsteforældrene i denne periode, da vi jo ikke ønsker hun skal forbinde dem med noget ubehageligt? Vi har læst os til at perioden hurtigst overstås, hvis barnets grænser respekteres. Vores pige virker som nævnt ikke særlig sensitiv, hun er glad andre steder end derhjemme f. eks til svømning og mødregruppe mv. Besøg hos vores venner går også helt fint.

Har du nogle råd til hvordan vi håndterer situationen? Hvornår vil vores datter kunne kende sine bedsteforældre og hvor ofte vil hun skulle se dem for at kunne kende dem?

Vi glæder os til at bedsteforældre forhåbentlig snart vil kunne se vores glade smilende pige der pludre og leger.

Mange tak for gode råd og tak for en super brevkasse!

De bedste hilsner
fra en mor til en dejlig datter med nogle skønne bedsteforældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor