Brev:
Ammestop - 1årig
17. januar 2018
Alder:
12 mdr.
Ammestop - 1årig
Hej Helen,
Jeg har et par spørgmål mht Ammestop.
Pt. Ammer jeg stadig ved aftenputningen og 2 gange i løbet af natten (af og til kun 1). Jeg er virkelig træt af at amme og føler at nu har jeg taget min tørn. Jeg har ammet meget længere end jeg lige havde regnet med. Derfor har vi tænkt os at tage en kold tyrker ved de to amninger om natten og bibeholde amningen før sengetid lidt endnu.
Som sagt ammer jeg de fleste nætter to gange, og når det af og til kun sker 1 gang, er det fordi vores datter er vågnet og kommet over i vores seng. Det er nogen gange nødvendigt for at undgå timelange seancer om natten, hvor hun græder, fordi hun har brug for nærhed. Så snart hun kommer over i vores seng falder hun til ro og sover fint sammen med os uden at vågne. (De fleste nætter sover hun fint og vågnet bare til de to amninger.)
Jeg er ret sikker på at det meste af amningen bare skyldes, at hun søger nærhed, for hun spiser aldrig ret meget og jeg kan hurtigt lægge hende tilbage i seng (efter ml. 5-8min), men for at være helt sikker på, at hun ikke er sulten, overvejer jeg at give hende en lille flaske mælk (hun er jo et år lige om lidt) ved 11-tiden, som sikre hun kommer igennem resten af natten uden sult. Så kan man måske trappe langsomt ud af den ved gradvist at give mindre og mindre.
Er dette en god eller dårlig ide? Er det bedre bare at lære hende nu, at om natten sover man, og om dagen spiser og drikker man. Hun spiser RIGTIG meget om dagen :) og sidste måltid er kl. 18.30-19.00, så umiddelbart har jeg ikke lyst til at give hende en ydeligere godnatgrød kl. 19.30, før hun bliver lagt.
En anden ting; som sagt kommer hun af og til over i vores seng, men jeg er bange for, at hvis vi gør det under afvendingen, kommer vi til at erstatte en dårlig vane med en anden, og så vil hun stadig vågne ikke for at blive ammet, men for at komme over til os. Hvad er dine tanker om det? Skal vi bare bide i det sure æble og være vågen den tid det kræver, det antal nætter det nu tager? Eller kan vi gøre det lidt nemmere for begge parter ved at tage hende over til os på et tidspunkt?
Glæder mig til at høre dine tanker
Venlig hilsen
Dorthe