Ammestop - 1årig

17. januar 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Ammestop - 1årig

Hej Helen,

Jeg har et par spørgmål mht Ammestop.

Pt. Ammer jeg stadig ved aftenputningen og 2 gange i løbet af natten (af og til kun 1). Jeg er virkelig træt af at amme og føler at nu har jeg taget min tørn. Jeg har ammet meget længere end jeg lige havde regnet med. Derfor har vi tænkt os at tage en kold tyrker ved de to amninger om natten og bibeholde amningen før sengetid lidt endnu.

Som sagt ammer jeg de fleste nætter to gange, og når det af og til kun sker 1 gang, er det fordi vores datter er vågnet og kommet over i vores seng. Det er nogen gange nødvendigt for at undgå timelange seancer om natten, hvor hun græder, fordi hun har brug for nærhed. Så snart hun kommer over i vores seng falder hun til ro og sover fint sammen med os uden at vågne. (De fleste nætter sover hun fint og vågnet bare til de to amninger.)

Jeg er ret sikker på at det meste af amningen bare skyldes, at hun søger nærhed, for hun spiser aldrig ret meget og jeg kan hurtigt lægge hende tilbage i seng (efter ml. 5-8min), men for at være helt sikker på, at hun ikke er sulten, overvejer ...

Annonce

... jeg at give hende en lille flaske mælk (hun er jo et år lige om lidt) ved 11-tiden, som sikre hun kommer igennem resten af natten uden sult. Så kan man måske trappe langsomt ud af den ved gradvist at give mindre og mindre.

Er dette en god eller dårlig ide? Er det bedre bare at lære hende nu, at om natten sover man, og om dagen spiser og drikker man. Hun spiser RIGTIG meget om dagen :) og sidste måltid er kl. 18.30-19.00, så umiddelbart har jeg ikke lyst til at give hende en ydeligere godnatgrød kl. 19.30, før hun bliver lagt.

En anden ting; som sagt kommer hun af og til over i vores seng, men jeg er bange for, at hvis vi gør det under afvendingen, kommer vi til at erstatte en dårlig vane med en anden, og så vil hun stadig vågne ikke for at blive ammet, men for at komme over til os. Hvad er dine tanker om det? Skal vi bare bide i det sure æble og være vågen den tid det kræver, det antal nætter det nu tager? Eller kan vi gøre det lidt nemmere for begge parter ved at tage hende over til os på et tidspunkt?

Glæder mig til at høre dine tanker

Venlig hilsen
Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!