Brev:
Natterenderi og amning
17. januar 2018
Alder:
11 mdr.
Natterenderi og amning
Kære Helen.
Jeg skriver til dig, fordi vi er tæt på grådens og desperationen rand ift. aften putning af vores datter.
For at starte fra en ende af - Hun er 11 måneder gammel, startet vuggestue for en måned siden, hun er ret mobil og ikke langt fra at tage sine første skridt, hun bruger ikke sut og har aldrig gjort det (kun for at lege og bide i den), og så er hun ammebarn (stadigvæk). Hun er om dagen en glad og aktiv pige og har efterhånden fået en god appetit (har hun ellers ikke haft).
Vi har tidligere haft problemer med at få hende til at falde i søvn i barnevognen i dagstimerne, men det er stort set ikke et problem længere - hun er efterhånden god til at falde i søvn i den og kan sover op til 2,5 timer om formiddagen i den.
Vi har derimod store problemer med at putte hende om aftenen. Fordi hun er ammebarn er der sket det, siden hun var helt lille, at hun er blevet ammet i søvn, og så har fået brystet, når hun er vågnet om natten. Det har fungeret ok, men det har været meget tydeligt, at hun blot bruger brystet som en sut om natten og egentlig ikke spiser - hun forbinder derfor naturligt (og meget tydeligt) brystet med tryghed og det at skulle sove. Det er selvsagt noget møg! Indtil nu har jeg kunne leve med det, men efter jeg er startet på arbejde igen og hun stadig vågner noget nær 1 gang i timen, og det eneste der hjælper er at få brystet i munden, så kan jeg snart ikke hænge sammen mere. Hun sover ved siden af mig om natten.
Ud over dette mønster om natten, så er det helt galt, når hun skal sove om aftenen. Når jeg putter hende, så sker det ved at hun får brystet og falder i søvn ved det. Nogle gange går det stærkt og andre gange kan hun nærmest ligge og lege med brystet i en time og være helt oppe og køre (positivt) inden hun finder ro.
Vi har prøvet nogle gange at putte hende på hendes eget værelse, men hun går helt i panik hver gang vi kommer derind og hun er helt bevidst om hvad der skal ske - vi kan ikke putte hende ned i sengen uden hun helt mister fatningen. Vi har også prøvet at ligge os ned med hende på en madras nogle gange på gulvet derinde - få gange er hun faldet i søvn efter at have tonset lidt rundt på madrassen en halv times tid - andre gange er det eneste der hjælper at få brystet. Uanset om hun bliver puttet i vores seng eller eget værelse, så vågner hun minimum en gang i timen.
Vi har naturligvis også forsøgt os med, at det er min mand der putter hende, da vores tese har været, at hun skulle væk fra at kunne lugte brystet. Når min mand putter hende er den eneste måde det kan ske på ved at han går rundt med hende i armene og luller hende - her skriger og græder hun sig (primært i hysteri) i søvne og det tager gerne en times tid. Når hun så endelig falder til ro, så vågner hun i gråd hver time, når han prøver at lægge hende.
Det er så frustrerende for os, og vi har virkelig brug for råd og vejledning til at komme videre. Hun har aldrig sovet ret godt/længe af gangen om natten og brystet har altid været det eneste der har virket. Det påvirker hele vores aften fordi vi render frem og tilbage og det gør også, at andre simpelthen ikke kan passe hende omkring sovetid om aftenen - og det er ikke sjovt.
Jeg kunne forestille mig at dit råd ville være at stoppe amningen og få hende på eget værelse. Jeg ville rigtig gerne stoppe amningen, men jeg kan virkelig ikke se mig ud af det, når alternativet at er hun skriger sig i søvn og så vågner helt op om natten fordi hun går i selvsving over ikke at få brystet. Jeg bilder mig selv ind, at hvis bare vi kunne få hende til at bruge en sut, så ville alle vores problemer blive løst - det vil hun bare ikke, hun kan simpelthen ikke finde ud af at bruge den.
Det skal lige siges, at vi har været til ørelæge med hende, da hun var helt lille, hvor alt var fint og også indenfor de sidste måneder, hvor hun havde lidt væske men ikke noget, som man akut ville gøre noget ved.
Hilsen
et par virkelig brugte forældre.