Natterenderi og amning

17. januar 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Natterenderi og amning

Kære Helen.

Jeg skriver til dig, fordi vi er tæt på grådens og desperationen rand ift. aften putning af vores datter.

For at starte fra en ende af - Hun er 11 måneder gammel, startet vuggestue for en måned siden, hun er ret mobil og ikke langt fra at tage sine første skridt, hun bruger ikke sut og har aldrig gjort det (kun for at lege og bide i den), og så er hun ammebarn (stadigvæk). Hun er om dagen en glad og aktiv pige og har efterhånden fået en god appetit (har hun ellers ikke haft).

Vi har tidligere haft problemer med at få hende til at falde i søvn i barnevognen i dagstimerne, men det er stort set ikke et problem længere - hun er efterhånden god til at falde i søvn i den og kan sover op til 2,5 timer om formiddagen i den.

Vi har derimod store problemer med at putte hende om aftenen. Fordi hun er ammebarn er der sket det, siden hun var helt lille, at hun er blevet ammet i søvn, og så har fået brystet, når hun er vågnet om natten. Det har fungeret ok, men det har været meget tydeligt, at hun blot bruger brystet som en sut om natten og egentlig ikke spiser - hun forbinder derfor naturligt (og meget tydeligt) brystet med tryghed og det at skulle sove. Det er selvsagt noget møg! Indtil nu har jeg kunne leve med det, men efter jeg er startet på arbejde igen og hun stadig vågner noget nær 1 gang i timen, og det eneste der hjælper er at få brystet i munden, så kan jeg snart ikke hænge sammen mere. Hun sover ved siden af mig om natten.

Ud over dette mønster om natten, så er det helt galt, når hun skal sove om aftenen. Når jeg putter hende, så sker det ved at hun får brystet og falder i søvn ved det. Nogle gange går det stærkt og andre gange kan hun nærmest ligge og lege med brystet i en time og være helt oppe og køre (positivt) inden hun finder ro.

Vi har prøvet nogle gange at putte hende på hendes eget værelse, men hun går helt i panik hver gang vi kommer derind og hun er helt bevidst om hvad der skal ske - vi kan ikke putte hende ...

Annonce

... ned i sengen uden hun helt mister fatningen. Vi har også prøvet at ligge os ned med hende på en madras nogle gange på gulvet derinde - få gange er hun faldet i søvn efter at have tonset lidt rundt på madrassen en halv times tid - andre gange er det eneste der hjælper at få brystet. Uanset om hun bliver puttet i vores seng eller eget værelse, så vågner hun minimum en gang i timen.

Vi har naturligvis også forsøgt os med, at det er min mand der putter hende, da vores tese har været, at hun skulle væk fra at kunne lugte brystet. Når min mand putter hende er den eneste måde det kan ske på ved at han går rundt med hende i armene og luller hende - her skriger og græder hun sig (primært i hysteri) i søvne og det tager gerne en times tid. Når hun så endelig falder til ro, så vågner hun i gråd hver time, når han prøver at lægge hende.

Det er så frustrerende for os, og vi har virkelig brug for råd og vejledning til at komme videre. Hun har aldrig sovet ret godt/længe af gangen om natten og brystet har altid været det eneste der har virket. Det påvirker hele vores aften fordi vi render frem og tilbage og det gør også, at andre simpelthen ikke kan passe hende omkring sovetid om aftenen - og det er ikke sjovt.

Jeg kunne forestille mig at dit råd ville være at stoppe amningen og få hende på eget værelse. Jeg ville rigtig gerne stoppe amningen, men jeg kan virkelig ikke se mig ud af det, når alternativet at er hun skriger sig i søvn og så vågner helt op om natten fordi hun går i selvsving over ikke at få brystet. Jeg bilder mig selv ind, at hvis bare vi kunne få hende til at bruge en sut, så ville alle vores problemer blive løst - det vil hun bare ikke, hun kan simpelthen ikke finde ud af at bruge den.

Det skal lige siges, at vi har været til ørelæge med hende, da hun var helt lille, hvor alt var fint og også indenfor de sidste måneder, hvor hun havde lidt væske men ikke noget, som man akut ville gøre noget ved.

Hilsen
et par virkelig brugte forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor