Natteroderi og ammestop

10. januar 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Natteroderi og ammestop

Kære Helen.

Jeg har ofte brugt dine tidligere brevsvar som guidelines, når jeg var i tvivl om noget. Nu står jeg imidlertid med et konkret problem, som jeg ikke helt kan finde den gode løsning på.

Jeg har en glad og velfungerende datter på knap 14 mdr. Siden fødslen har hun vist været det, man kalder et rigtigt "ammebarn". Trods mange forsøg har hun hverken villet tage sut eller sutteflaske. Brystet er blevet brugt til mad og trøst, og både hun og jeg har været tilfredse med det. Hun blev fuldammet de første seks mdr. og var sen til at tage rigtigt fat på fast føde. Nu spiser hun godt.

Da hun var ni mdr. besluttede hendes far og jeg, at hun ikke længere skulle falde i søvn ved brystet, da vi gerne ville dele putningen mellem os, og hun var på det tidspunkt så stor, at hun vågnede, når jeg flyttede hende, så det fungerede ikke ret godt. Efter to-tre dage havde hun vænnet sig til den nye løsning - ikke uden protester - men i dag er der ingen problemer i, at far læser historie, synger og siger godnat.

Derefter fulgte en periode, hvor hun stort set sov igennem natten - af og til 12 timer i streg. Hvis hun vågnede, gik hendes far eller jeg ind til hende, og som regel var det nok at sidde hos hende et par minutter med en hånd på hendes mave, og så sov hun videre.

For 14 dage siden kom vi hjem fra en juleferie, hvor vi havde sovet mange forskellige steder. Hun var meget urolig (sikkert ...

Annonce

... forvirret over, hvor hun var) og skreg flere timer, da hun skulle puttes hjemme i sin egen seng. Samme nat vågnede hun mange gange og skreg på samme måde. Det eneste, der kunne få hende til at falde til ro var den gamle løsning med at lægge hende til brystet. Her 14 dage senere er det nu blevet en vane, som virkelig har vist sig at være dårlig for os alle tre. Hun er nem at putte om aftenen, men vågner med to timers mellemrum natten igennem og skriger uden ophold, uanset om det er far eller mor, der sidder ved hende. Kun brystet virker, og herefter sover hun øjeblikkeligt videre.

Hendes dag ser sådan ud:

Kl. 7: Vågner, får havregrød med mælk og æble. Drikker vand.
Kl. 9: Får frugt og brød i vuggestuen/hjemme.
Kl. 11: Får øllebrød.
Kl. 12.00-14.30: Sover.
Kl. 15.30: Frugt/brød.
Kl. 17: Får øllebrød. Drikker mælk/vand.
Kl. 18: Aftensmad med mor og far.
Kl. 19.30: Ammes på ét bryst, puttes af enten mor eller far.
Vågner derefter ca. kl. 23, 1, 3 og 5 (og ammes hver gang. Jeg har ikke længere ret meget mælk, men hun sover kun videre, hvis hun bliver lagt til og kan bruge brystet som sut).

Vi undrer os over, hvad der vækker hende, når hun har sovet så godt i lang tid. Og så ønsker vi os virkelig, at vi kan vende tilbage til, at både mor og far kan trøste i løbet af natten. Jeg tænker, at det samtidig er et godt tidspunkt at stoppe med at amme helt.

På forhånd mange tak,
fra en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien