Mælkenedtrapning og søvn

9. januar 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Mælkenedtrapning og søvn

Kære Helen,

Hvordan får jeg vores søn til at sove bedre både dag og nat, samt acceptere en mindre amning om natten?

For du har en chance for at svare på disse spørgsmål, får du lige noget baggrundsinformation.

Vi har en stor veltilpas dejlig basse på 6 måneder. Han udvikler sig rigtig fint og har en god appetit. Vi er i gang med overgangsmad, og han er meget modtagelig og ivrig - både i forhold til grød, mos og fingermad (frugtbåde, bolle mv.). Det er vores opfattelse at han får en del indenbords (vi har været i gang med skemad fra 4 måneder).

Vores nuværende dagsrytme ser således ud:

kl 4.00-5.00: Ammes og sove videre.
Kl 6.00-6.30: Står op
Kl 7.00:Grød og vand
Kl 8.30-9.00: Ammes og lur i 1 til 1,5 time - med to/tre opvågninger.
Kl 10:00: frugtmos og fingermad
kl 11.00-11.30: Grønsagsmos med fisk eller kød og fingermad
Kl 12:00-13:00: Ammes og lur i 1,5 til 2 timer - med flere opvågninger og han er næsten umulig at få til at sove længere.
Kl ...

Annonce

... 15-15.30: Grød eller frugtmos og fingermad
kl 16.00: Kort lur på ca. 20 min
Kl 17.00-18.00: Grønsagsmos med fisk eller kød og fingermad
Kl 19.00: Ammes og puttes for natten
kl 22.00: Ammes
kl.01.00: Ammes
Kl.04.00 Ammes

Når jeg ammer bassen, synes jeg, han spiser rigtig godt hver gang. Jeg har forsøgt at springe amningen kl 1.00 over eller skubbe amningen kl 22.00 lidt, men uden held.

Jeg har prøvet at giver han sutten i stedet, men så vågner han kort efter og sådan bliver det ved, indtil han får mælk. Andre gange accepterer han ikke sutten.

Tilmed sover bassen meget dårligt. På dårlige dagen vågner han næsten hver time om natten, og på gode dage vågner han kun til mælken (hvert 3. time). Når han vågner er sutten ikke altid nok, nogle gange er vi nød til at tage ham op, og vugge han, da han eller bare græder og græder. Om dagen vågner han altid med 30-45 min. mellemrum.

Har du gode råd til vores rytme, søvn og ammenedtrapning.

Venlig hilsen
Bassens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor