Brev:
Mælkenedtrapning og søvn
9. januar 2018
Alder:
6 mdr.
Mælkenedtrapning og søvn
Kære Helen,
Hvordan får jeg vores søn til at sove bedre både dag og nat, samt acceptere en mindre amning om natten?
For du har en chance for at svare på disse spørgsmål, får du lige noget baggrundsinformation.
Vi har en stor veltilpas dejlig basse på 6 måneder. Han udvikler sig rigtig fint og har en god appetit. Vi er i gang med overgangsmad, og han er meget modtagelig og ivrig - både i forhold til grød, mos og fingermad (frugtbåde, bolle mv.). Det er vores opfattelse at han får en del indenbords (vi har været i gang med skemad fra 4 måneder).
Vores nuværende dagsrytme ser således ud:
kl 4.00-5.00: Ammes og sove videre.
Kl 6.00-6.30: Står op
Kl 7.00:Grød og vand
Kl 8.30-9.00: Ammes og lur i 1 til 1,5 time - med to/tre opvågninger.
Kl 10:00: frugtmos og fingermad
kl 11.00-11.30: Grønsagsmos med fisk eller kød og fingermad
Kl 12:00-13:00: Ammes og lur i 1,5 til 2 timer - med flere opvågninger og han er næsten umulig at få til at sove længere.
Kl 15-15.30: Grød eller frugtmos og fingermad
kl 16.00: Kort lur på ca. 20 min
Kl 17.00-18.00: Grønsagsmos med fisk eller kød og fingermad
Kl 19.00: Ammes og puttes for natten
kl 22.00: Ammes
kl.01.00: Ammes
Kl.04.00 Ammes
Når jeg ammer bassen, synes jeg, han spiser rigtig godt hver gang. Jeg har forsøgt at springe amningen kl 1.00 over eller skubbe amningen kl 22.00 lidt, men uden held.
Jeg har prøvet at giver han sutten i stedet, men så vågner han kort efter og sådan bliver det ved, indtil han får mælk. Andre gange accepterer han ikke sutten.
Tilmed sover bassen meget dårligt. På dårlige dagen vågner han næsten hver time om natten, og på gode dage vågner han kun til mælken (hvert 3. time). Når han vågner er sutten ikke altid nok, nogle gange er vi nød til at tage ham op, og vugge han, da han eller bare græder og græder. Om dagen vågner han altid med 30-45 min. mellemrum.
Har du gode råd til vores rytme, søvn og ammenedtrapning.
Venlig hilsen
Bassens mor