Brev:
Problemer med opvågning kl 22.30
1. januar 2018
Alder:
16 mdr.
Problemer med opvågning kl 22.30
Hej Helen.
Jeg har netop valgt at skrive til dig for første gang, selvom jeg har været tæt på i mange måneder, men nu gik den ikke længere herhjemme...
Vi har en skøn lille pige på præcis 16 mdr i dag, hun er fra 1/9-16. Hun har altid været nem de første mange måneder og altid sovet godt.
I juni måned havde vi lidt problemer med søvnen om natten, da hun vendte sig på maven og op på knæene konstant i kravle perioden, derfor lagde vi hende i barnevognskassen og dette hjalp. Fra august/september af til nu, har vi så haft mega problemer. Det startede med at hun begyndte at vågne op om natten og var frisk og ville være vågen i noget tid af og til. i oktober blev det konsekvent HVER nat! Hun var vågen i flere timer, hvor hun bare var frisk og glad, vi begyndte så at ligge hende i barnevognen når hun vågnede for så kunne hun ikke rejse sig op konstant. Vi har aldrig rigtig taget hende op eller noget. Det blev ved og ved, og jeg tænkte det var en fase. Hun kom på eget værelse, hvilket ikke hjalp.
Så fik vi tjekket hendes øre, og der var væske. Her d 18 december 2017 fik hun dræn i ørene, og vi fik besked på at der var meget væske på ørene. Midt vejs i december og frem til nu, er hun så begyndt at droppe de vågne timer om natten, nu er det bare blevet HVER EVIG ENESRE aften altid mellem 22-23 hun vågner op og er frisk! Fra august af til nu kan det tælles på én hånd hvor mange nætter hun har sovet igennem. Det skal siges at de sidste 2 måneders tid har vi prøvet at køre over i at hun fast får én lur om dagen, og den ligger som regel altid efter at hun har fået frokost kl 10.30 i vuggestuen. Her sover hun 2 timer og nogle gange op til 3 timer. Af og til ind i mellem (også alt efter hvad tid hun er stået op) har hun stadig fået 2 lure.
Hun er MEGET nem at putte, falder i søvn i sengen med det samme ved 19-19.30 tiden. Ved 2 lure lidt senere. Hun sover som en sten fx kl 22, men så 22.30 kan hun bare vågne op FRISK! Vi sover meget lidt om natten og det påvirker virkelig efterhånden humøret herhjemme fordi det er som om det aldrig tager en ende.
S. er født med lidt indadvendte fødder og havde i december 2016 gips på i 3 uger. I efteråret fandt vi ud af at hun havde helt stiv ryg da vi var til kiropraktor med hende, fordi hun blev ved at sidde og spænde ekstremt meget i sin højstol, autostol og nogle gange når hun lå i barnevognen. Spændte på en mærkelig måde så hun blev helt svedig (dette gør hun stadig lidt). Vi går stadig lidt til kiropraktor, men hun har løsnet godt op i ryggen nu, hun siger det var noget der kom helt fra fødsel og så er blevet værre og værre. Trods det har hun altid været så glad så glad.. Hun var længe om at spise skemad (8 mdr) det sagde hende ikke så meget.
Det skal så siges, at hun ikke går selv endnu, hvilket vi er lidt utålmodige over også. Hun har gået med gåvogn i flere måneder og begyndte i juli måned at gå stille med os i hænderne. Men den stabile balance osv er der endnu ikke. Hun kan heller ikke stå uden at holde fast i ting. Dette skyldes nok også rygproblemerne som kiropraktor siger, da ryggen har været stiv som at have bræt på ryggen. Dette har vi dog ikke mærket til ellers, udover at hun har gået med en del spredte ben med gåvognen osv.
Vi bruger hendes barnevogn rigtig meget, da hun slapper af i den og ikke kan rejse sig op konstant som i sengen, når hun vågner op om aftenen. Vi har nu været en million teorier igennem. Om det er fordi hun tror det er nr 2 lur om aftenen, om det var ørene (det har dog ikke rigtig hjulpet efter dræn endnu) , ryggen, motorisk uro (det har bare været mange mdr nu) osv osv. I julen fik hun 2 lure, men det gav altså det samme. Hun vågnede stadig op. Dette gør dig at hun tit sover til kl 08 om morgenen, fordi hun jo kan ligge vågen i 2-4 timer. Så hun får ikke sin gode nattesøvn.
Hun får ikke flaske, har hun ikke fået i 1-2 mdr. Den havde ikke så meget effekt, og hun kunne sagtens undvære den. Hun får et glas vand inden hun skal sove.
Vores spørgsmål er så - Hvad går der dog galt?? Og hvad kan vi gøre? Vi er snart løbet tør.. Er det mon stadig en fase, og bliver det nogensinde bedre? Den sidste uge har vi taget hende op 2 gange om aftenen fordi hun var så frisk at det var mærkeligt. Efter 30-45 min gnider hun sig dog i øjnene..
Vi håber virkelig du kan hjælpe eller give lidt råd. Fordi vi er ved at splitte det hele ad herhjemme, og vi ville ønske der bare af og til kom en nat hvor hun sov hele natten. Og er det mon normalt hun ikke går endnu?!
Hilsen den fortvivlede mor
K.