Baby sover for meget om eftermiddagen

21. november 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Baby sover for meget om eftermiddagen

Hej Helen

Vi har en sød og dejlig pige på syv måneder. Hun udvikler sig rigtig fint og kan alt det hun skal kunne. På trods af spændinger i nakken har hun kunnet rulle fra ryg til mave og omvendt siden hun var fire måneder, så hun er en sej lille en.

De sidste par måneder har vi dog kæmpet med hendes søvnmønster, da det har ændret sig meget. De første 5 måneder sov hun egentlig meget fint fra ca. Kl. 19 til 5-6 med et par afbrydelser, og nogle gange kun én. Om dagen plejede hun at tage 3-4 kortere lure. Nu er hun kommet ned på to længere lure om dagen, men eftermiddagsluren er meget lang. Vores dag og nat ser nogenlunde sådan ud:

Kl. 06.30-7: Grød til morgenmad
Kl. 09: Frugtmos, frisk frugt og/eller mælk til mellemmåltid.
Kl. 09.30: Formiddagslur på 45-60 minutter.
Kl. 11.30-12: Grøntsagsmos til frokost.
Kl. 13: Eventuelt mælk inden eftermiddagslur
Kl. 13.30: Eftermiddagslur
Kl. 17-17.30: Grøntsagsmos med kød til aftensmad.
Kl. 18.30-19: Mælk før sengetid.
Kl. 00-01: Mælk
Kl. 03-05: Vågen, glad og frisk. Får lidt mælk omkring kl. 4.
Kl. 05-06/6.30: Sover igen

Dagen går egentlig fint indtil eftermiddagsluren, selvom hun de sidste dage også har virket lidt pivet/træt i løbet af formiddagen. De sidste dage har hun heller ikke spist eller drukket godt, men det er måske bare en dum periode. Normalt går det fint indtil eftermiddagsluren. Hun bliver så lagt og så lader det til at hun kan sove uendeligt meget. Vi har prøvet lidt forskelligt. For det meste har vi vækket hende ...

Annonce

... efter ca. 4 timers lur, hvor vi så kan holde hende oppe til kl 19. Vi har også prøvet at vække hende efter 2-2,5 time, som du anbefaler, men det fungerer slet ikke. Vi får en meget trist pige, der hverken vil spise eller drikke og det ender med at vi må give op tidligt og lægge hende. I går prøvede vi at lade hende sove men endte med at vække hende efter 6 timer. Aftenen gik egentlig fint og hun var frisk, men hun holdt ikke mere end et par timer, hvorefter hun blev puttet igen. Natten var dog meget dårlig.

Jeg tænker at det heller ikke er hensigtsmæssigt at hun sover så meget om eftermiddagen i forhold til hendes udvikling. Men på den anden side er hun så træt om aftenen, at hun for det meste ikke får særlig meget ud af aftenen. Jeg kan ikke finde ud af, om det er bedst at kæmpe videre og blive ved med at vække hende for at have nogle nogenlunde faste tider for mad og søvn? Eller om vi skal lade hende sove om eftermiddagen til hun selv vågner, i håb om at hendes søvnmønster tilpasser sig naturligt med tiden? Vi er bare så bange for at hun vil være vågen hele natten. Vi synes nemlig, at det er hårdt nok i forvejen at hun er vågen kl 3-5. Selvom vi lader hende ligge i sengen, så er en af os vågen de to timer for at give hende sutten ved behov og trøste når hun så bliver træt igen ved 5-tiden.

Vi er bare så udkørte og desperate, og håber så meget på, at vores lille pige snart får en nogenlunde søvnrytme. Vi håber virkelig du kan hjælpe med nogle gode råd.

Venlig hilsen
De håbefulde forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor