Brev:
Umulig putteseance!
13. november 2017
Alder:
13 mdr.
Umulig putteseance!
Kære Helen,
Jeg håber at du endnu engang kan høste op med lidt guldkorn, for jeg er bare SÅ træt!
Lillebror er knap 14 mrd., og selvom han er vidunderlig, skøn og dejlig… så er han også temmelig fremme i skoene. Han er noget af en mundfuld, og havde vi fået ham først, så havde vi, med garanti, aldrig fået flere!
Lillebror har et temperament uden lige… og han kan skrige meget højt og meget, meget længe hvis han får et ”nej” til noget.
Lillebror kom godt omkring da han var 6 mrd. Da han var 7 mrd. gammel kravlede ham. 10 mrd. gammel gik han rundt når der var noget at holde i, og her begyndte han også at bestige alverdens ting og sager. Han er en udbryder-konge som har besteget sin tremmeseng, hvorfor vi har måttet tage den ene side af. Han har desuden formået at bestige sikkerhedsgitteret til køkkenet, som vi så også lige så godt kunne pille ned. Han formår at komme op i sin storebrors køjeseng. Jeg har udviklet øjne i nakken og en permanent høj puls. Han kravler på alt hvad der kan kravles på, og han er nærmest konstant et blåt mærke i panden. Han piller og roder i alting, og han er kisteglad imens.
Han er virkelig helt vildt sød og skøn, men han har rundsave på albuerne og er ikke bange af sig, i modsætning til sin storebror. I sidste uge havde vi hele storebrors børnehave til 5 års børnefødselsdag, og lillebror var helt i sit S over at have besøg af alle børnene.
Han bliver hjemmepasset frem til han kan begynde i storebrors børnehave om 1 år. Netop fordi han er vild med andre børn OG fordi han er så motorisk fremme i skoene, så gør vi meget ud af at komme i legestue. Vi kommer desuden på legepladsen så godt som hver eftermiddag, og han elsker det.
Vi har aldrig fået etableret nogle gode sovevaner for ham. I en lang periode ammede jeg ham til ro, og kunne derefter så bruge noget tid på at få ham til at sove. Nu er vi endelig kommet væk fra aften-amningen, men det tager 1,5-2 timer at putte ham, også selvom han er knaldhamrende træt. Vi har ikke erstattet amningen med en flaske, da vi synes at det lidt er ”at erstatte en vane med en anden”. Vi sørger for at han får godt med mælk til aftensmaden i stedet.
Han bliver allerede sur og ked når vi begynder aftenrutinen: nattøj på, tandbørstning, læse i bog… og her begynder så showtimet. Lige nu ligger vi og glor tegnefilm med ham, for at han ikke skal vække kineserne på den anden side af kloden med sine raseriudbrud. Så sætter han sig lidt op, lægger sig ned igen, ser lidt videre, græder hjerteskærende i 5 min, glor lidt på skærmen igen osv… 1,5-2 timer. Det er en rigtig skidt måde at skulle falde i søvn på, det er vi helt klar over. Omvendt er det også bare rigtig svært, at han græder og skriger så voldsomt. Her er han ligesom afledt lidt. Jeg ligger sammen med ham, når han skal sove. Han har faktisk aldrig sovet i sin egen seng mere end få timer ad gangen, ligesom han også bliver puttet i vores seng.
Jeg har forsøgt at putte ham på anden vis: sidde med ham i dynen i stuen, lægge ham i egen seng mv. men det er også uden succes.
Vi har først lige bevæget os fra 2 til 1 lur. Han virker til at trives med en rytme der hedder ”Middagslur fra ca. 11-13”, og så begynder vi putningen allerede 18.30, da hans tidlige lur jo gør, at eftermiddagen bliver ret lang, når man kun er 1 år gammel. Til gengæld klarer han hele eftermiddagen uden at virke hverken specielt træt eller pyldret.
Han spiser og drikker godt og varieret dagen igennem, men vi har stadig ikke stoppet amningen tidlig morgen – denne amning gør, at han sover videre uden at vække resten af hytten til kl. 7.00/7.30.
Han vågner mange gange i løbet af natten, men kan som regel tysses til ro, på nær ved 4-5-tiden, hvor jeg er nødt til at amme ham. Han er glad for sin sut om dagen, og når han skal sove, men han går helt i selvsving, hvis man forsøger at give ham den om natten.
Men, putte-seancerne trækker virkelig tænder ud, og det samme kan nætterne også gøre.
Vi synes ikke, at det er ok at græde sig selv i søvn i vores hus, men hvis ikke vi skal ligge og glo synge-amerikansk-tegnefilms-tamtam med ham (hvilket vi bestemt heller ikke synes er en god måde at falde i søvn på, så virker det til at være hans eneste måde at falde i søvn på – med skrige og skrål og grædeture). Ja, han skriger og græder ikke ”bare”. Det er på et niveau, hvor jeg bliver bekymret for, om han besvimer, hvis han fortsætter.
Vi har aldrig forsøgt at forlade ham, når vi putter ham. De få gange, hvor jeg har været alene med drengene og måske glemt en sut i køkkenet, og derfor har måtte forlade ham kortvarigt i soveværelset, har givet bagsalg. Så, vi er hos ham under hele putteseancen.
Det underlige er jo så, at når han sover til middag i sin barnevogn, så lægger jeg ham bare og siger ”sov godt”, og så sover han inden for 5 min. Nogle gange, hvis jeg selv er meget træt oven på en urolig nat (og dem har vi altså 6/7 af på en uge), så lægger jeg mig sammen med ham i dobbeltsengen. Her glor vi også skærm, men der sover han uden protester på 5 min.
Kære Helen, hvad er det lige der sker? Jeg er ved at være godt træt af det, og det tager også en masse tid fra storebrors putning.
Har du nogle bud på, hvad vi bør ændre?
Kærlig hilsen
2 trætte og frustrerede forældre.