Brev:
10 mdr - ingen søvn!
13. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
10 mdr - ingen søvn!
Kære Helen,
Hjælp, hjælp – det hele er gået i hårdknude hernede.
M. var syg med en helt almindelig virus midt i september og pga feber og manglende appetit, fik han lov til at blive ammet meget mere end normalt. Siden sygdomsperioden har hans søvnmønster været fuldstændig ødelagt. Han er gået fra at sove i hvert fald 4-5 timer i træk, til to timer, til en time og til at han i nat nærmest ikke rigtig kom ned i den dybe søvn overhovedet…
I starten af perioden skreg og skreg han og kunne kun falde til ro ved at blive ammet, og jeg var oppe og ammede mange gange om natten. Jeg talte med lægen og en sundhedsplejerske, som mente, det bedste nok var at tage ham over i sengen, så jeg kunne sove og han få mere tryghed. Det betød dog bare, at han ville ammes hele natten igennem, og jeg fik endnu mindre søvn. Jeg havde ham derefter til ørelæge for at være sikker på, det ikke handlede om øresmerter, men han fejler altså absolut ingenting.
Derefter havde jeg besøg af en veninde, og vi blev enige om, at jeg i weekenden skulle holde helt op med at amme om natten og bare trøste, give sut etc. Det virkede i den forstand, at han ikke længere insisterer på at blive ammet, men nu kan trøstes på normal vis.
Jeg havde så håbet, at han ville holde op med at vågne, når han nu ikke rigtig fik noget ud af det mere, men det er desværre ikke tilfældet. Om muligt vågner han endnu oftere, og ligger og ruller rundt og skiftevis smågræder og skriger meget af natten. Jeg forsøger at trøste ham og giver sutten, men han sover kun korte perioder. Den sidste måned har jeg nærmest ikke fået nogen søvn, og jeg hænger i ved fingerspidserne. På en god nat får jeg måske to sammenhængende timer, men mange nætter er det kun en halv time her og der. Min krop er i øvrigt så stresset, at jeg ofte ikke kan falde i søvn, fordi adrenalinen bare pumper rundt i mit system.
Nu er min sidste mulighed at tage ørepropper i og lægge mig ind på sofaen i stuen – jeg er virkelig ked af, at det skal komme dertil, men føler ikke jeg har andet valg tilbage. Jeg følger dagsplanen slavisk og har endda fået ham til at tage flaske om aftenen. Dage og aftener kører helt normalt, samme med vuggestuen, han virker glad og tilfreds og det er intet problem at putte, men efter ca en halv time går cirkusset i gang. Heldigvis kommer mine forældre i næste uge, så der kan jeg måske få sovet lidt mere, men jeg bliver jo nødt til at få løst problemet en gang for alle, hvis vores liv skal fungere…
Håber du har et godt råd – er totalt desperat…
Bedste hilsener,
N.