7 mdr og urolig søvn

13. oktober 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7 mdr og urolig søvn

Kære Helen,

Jeg har lidt spørgsmål ang. søvn. Du får lige en beskrivelse af min dreng. Måske det kan hjælpe med at besvare spørgsmålene.

Min dreng er 7 måneder. Han vejede 4500 kg ved fødslen og har altid været lidt svær at mætte, så jeg ammede ham de første 4 måneder, men blev derefter nødt til at supplere med flaske og stille og roligt stoppede amningen, desværre.
Med flasken fik jeg en meget gladere dreng med en masse nyfunden energi til at møde verdenen.

Da han var tre måneder, fandt han sine fødder og vendte fra ryg til mave. Som 5 måneders fandt han ud af at møffe sig frem på maven. Han kravler endnu ikke, men kommer nu meget hurtigt frem ved møfning. Han er meget observerende og nysgerrig og virker som en dreng, der hurtigt kommer til at kede sig, så jeg er på lidt hårdt arbejde;).

Når vi er hjemme pludrer han højt, brokker sig, larmer og leger vildt. Når vi er ude, bliver han meget stille og skal se tingene an.

Vi har tre forskellige aktiviteter om ugen. Rytmik, mødregruppe og svømning, men hans søvn og madplan kommer i første række, så jeg forsøger virkelig at holde en rutine og så passer vi aktiviteterne ind efterfølgende.

Dagsplan

Mellem 03.00-05.00 flaske 200 ml
6.30 vågner
7.30 Øllebrød/havregrød med frugtmos
9.30 flaske 200 ml / 260 ml Falder i søvn med flasken i munden
9.30-11.30 sover
12.30 Grøntsagsgrød med fisk
14.00-16.00 sover
16.00 bliver tilbudt grød, frugtmos, en bolle eller noget helt tredje. Sommetider lidt mælk.
18.00 aftensmad. Her spiser han stort set det samme som os. Boller i karry, fiskretter, lasagne osv. Salten tilføjer vi vores ...

Annonce

... egen tallerken, men han spiser gerne mad med krydderier.
18.45 bad
19.15 putning med flaske 260 ml
19.30/19.45 sover
23.00 flaske 200 ml

Ved hvert måltid får han tilbehør af f.eks. avokado, bolle med smør, frugt, æg eller kogte grøntsager. Han sidder selv med tilbehør og jeg giver maden ved siden af. Grøden får han også fingrene i, men det er sjældent han tager det op til munden. Tilbehøret tager han selv op til munden.

Nu til spørgsmålene omkring søvnen.
Han sover ok om dagen. Tre til fire timers lur.
Det er dog med en vis uro. De første 45 min. sover han tungt og efter der lægger jeg mig med ham for at få ham til at sove længere, og det vil han også gerne. Hvis ikke jeg er der, sover han mere uroligt.

Om natten sover han også uroligt efter kl 01.00 og mange gange får han pladsen ved siden af mig og den arbejdende farmand får sofaen ;) Vi trives ok med det, men der er vist lidt dårlige vaner forbundet med det og jeg synes det er ærgerlidt for min dreng med den afbrudte søvn.

Vores første dreng, var nem at lægge og jeg har altid brugt metoden “hjælp barnet med sovestilling, sut i mund, godnat og forlad lokalet, gentages hvis nødvendigt indtil barn sover”:) men den er ikke så nem med vores anden dreng. Han falder i søvn hos os med flasken og jeg kan ikke få mælken i ham hvis vi sidder i stuen. Vanen er ligesom at han småsover lidt, når han får flasken, og hvis ikke jeg gør det, så får han ikke sin mælk.

Skal jeg gøre madplanen anderledes? Eller er der andet i beskrivelsen hvor du tænker, at der skal ændres noget. Jeg er gået lidt i stå.

På forhånd tak :)

Bedste hilsner
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2