Ændring af søvnvaner III

12. oktober 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Ændring af søvnvaner III

Kaere Helen

Med udgangspunkt i dine raad er min barnepige og jeg i gang med at laere min datter at falde i soevn selv uden bevaegelse.

For mit vedkommende gaar det meget langsomt: Jeg gaar stadig rundt med hende paa armen ind til hun har lukkede oejne, og saa laegger vi os sammen paa min seng. Foer i tiden ville hun straks vaagne, hvis ikke hun sov tungt, men nu kan hun godt vaagne, registrere at vi har lagt os, maaske vende sig om og saa sove videre. Hun kan ogsaa mosle lidt rundt i halv-soevne, og saa sove videre. Det kan dog ogsaa gaa saadan at hun vender sig saa mange gange rundt, at hun vaagner op af det, hvorefter hun begynder at tumle rundt som tidligere beskrevet. Saa vi er stadig meget langt fra scenariet du beskrev, hvor vi kan laegge os sammen paa min seng og saa falder hun i soevn der. Men der er smaa fremskridt.

Du foreslog paa et tidspunkt at puttetidspunktet kunne vaere for tidligt, men det tror jeg ikke. Hun sover helt sikkert i loebet af 15, hvis man bruger "gammel metode", og jeg har netop rykket tidspunktet frem, da hun kan blive helt hyper og meget svaer at laegge, hvis man venter for laenge.

Min barnepige kan faktisk faa min datter til at falde i soevn selv i sin egen seng, hvilket jeg synes er rigtig flot. Jeg kunne dog godt taenke mig at hoere dig, om hendes fremgangsmaade er hensigtsmaessig, og om der er udsigt til at hun ville kunne goere det hurtigere paa sigt. Det foregaar saadan her: Barnepigen laegger min datter i sin seng til lur, hvorefter min datter kaster sig rundt og leger en stund. Herefter falder hun til ro og falder i soevn selv (typisk om morgenen), eller begynder at graede og vil tages op (typisk om eftermiddagen). Saa sidder barnepigen hos hende, troester ...

Annonce

... hende og synger for hende, men uden at tage hende op, hvoefter hun efter en stund falder til ro og falder i soevn. I starten tog sceancen en time. Nu tager den 20-40 min. Hvad taenker du om det?

Jeg har spekuleret paa. om jeg selv skulle proeve metoden af, men for nu holder jeg mig til den plan du foreslog, hvor jeg proever at laere min datter at falde i soevn sammen med mig. Hvilken retning taenker du er bedst at fortsaette i?

Hvis jeg fortsaetter i den retning, du har foreslaaet, har jeg endnu et spoergsmaal: Som aftalt proever jeg at laegge mig ned med min datter mere og mere vaagen. Men det betyder jo saa at det en gang i mellem "mislykkes", dvs. at hun vaagner op og begynder at tumle (selvom hun sov, da vi lagde os). Hvad skal jeg goere i dette tilfaelde? Hun vaagner vitterligt helt op, uanset hvor traet hun var i forvejen, for hun synes det er skoent, naar hun kan kaste sig rundt i en bloed seng mellem puder og dyner. Skal jeg tage hende op og begynde forfra (du skrev tidligere at det ikke maa blive en vane at hun veksler mellem at tumle og blive gaaet til ro, naar hun skal sove, men jeg synes det er svaert at rykke graensen for, hvornaar jeg kan laegge hende ned uden en gang imellem at tage en chance). Skal jeg proeve at se om hun kan tumle sig til ro? Taenker at hun sikkert snildt vil kunne tumle temmelig laenge, foer det sker?

Vi forsoeger samtidig at goere en putteklud til min datters bedste ven, men der synes ogsaa ret langt igen. Den interesserer hende ikke og den bliver gang paa gang smidt ud af klapvognen, men vi bliver ved med at proeve. Taenker dog at der nok gaar nogle maaender foer en saadan vil kunne bruges kontruktivt.

Tak igen for raad og vejledning :)

Mange hilsener
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer