Brev:
Ændring af søvnvaner III
12. oktober 2017
Alder:
12 mdr.
Ændring af søvnvaner III
Kaere Helen
Med udgangspunkt i dine raad er min barnepige og jeg i gang med at laere min datter at falde i soevn selv uden bevaegelse.
For mit vedkommende gaar det meget langsomt: Jeg gaar stadig rundt med hende paa armen ind til hun har lukkede oejne, og saa laegger vi os sammen paa min seng. Foer i tiden ville hun straks vaagne, hvis ikke hun sov tungt, men nu kan hun godt vaagne, registrere at vi har lagt os, maaske vende sig om og saa sove videre. Hun kan ogsaa mosle lidt rundt i halv-soevne, og saa sove videre. Det kan dog ogsaa gaa saadan at hun vender sig saa mange gange rundt, at hun vaagner op af det, hvorefter hun begynder at tumle rundt som tidligere beskrevet. Saa vi er stadig meget langt fra scenariet du beskrev, hvor vi kan laegge os sammen paa min seng og saa falder hun i soevn der. Men der er smaa fremskridt.
Du foreslog paa et tidspunkt at puttetidspunktet kunne vaere for tidligt, men det tror jeg ikke. Hun sover helt sikkert i loebet af 15, hvis man bruger "gammel metode", og jeg har netop rykket tidspunktet frem, da hun kan blive helt hyper og meget svaer at laegge, hvis man venter for laenge.
Min barnepige kan faktisk faa min datter til at falde i soevn selv i sin egen seng, hvilket jeg synes er rigtig flot. Jeg kunne dog godt taenke mig at hoere dig, om hendes fremgangsmaade er hensigtsmaessig, og om der er udsigt til at hun ville kunne goere det hurtigere paa sigt. Det foregaar saadan her: Barnepigen laegger min datter i sin seng til lur, hvorefter min datter kaster sig rundt og leger en stund. Herefter falder hun til ro og falder i soevn selv (typisk om morgenen), eller begynder at graede og vil tages op (typisk om eftermiddagen). Saa sidder barnepigen hos hende, troester hende og synger for hende, men uden at tage hende op, hvoefter hun efter en stund falder til ro og falder i soevn. I starten tog sceancen en time. Nu tager den 20-40 min. Hvad taenker du om det?
Jeg har spekuleret paa. om jeg selv skulle proeve metoden af, men for nu holder jeg mig til den plan du foreslog, hvor jeg proever at laere min datter at falde i soevn sammen med mig. Hvilken retning taenker du er bedst at fortsaette i?
Hvis jeg fortsaetter i den retning, du har foreslaaet, har jeg endnu et spoergsmaal: Som aftalt proever jeg at laegge mig ned med min datter mere og mere vaagen. Men det betyder jo saa at det en gang i mellem "mislykkes", dvs. at hun vaagner op og begynder at tumle (selvom hun sov, da vi lagde os). Hvad skal jeg goere i dette tilfaelde? Hun vaagner vitterligt helt op, uanset hvor traet hun var i forvejen, for hun synes det er skoent, naar hun kan kaste sig rundt i en bloed seng mellem puder og dyner. Skal jeg tage hende op og begynde forfra (du skrev tidligere at det ikke maa blive en vane at hun veksler mellem at tumle og blive gaaet til ro, naar hun skal sove, men jeg synes det er svaert at rykke graensen for, hvornaar jeg kan laegge hende ned uden en gang imellem at tage en chance). Skal jeg proeve at se om hun kan tumle sig til ro? Taenker at hun sikkert snildt vil kunne tumle temmelig laenge, foer det sker?
Vi forsoeger samtidig at goere en putteklud til min datters bedste ven, men der synes ogsaa ret langt igen. Den interesserer hende ikke og den bliver gang paa gang smidt ud af klapvognen, men vi bliver ved med at proeve. Taenker dog at der nok gaar nogle maaender foer en saadan vil kunne bruges kontruktivt.
Tak igen for raad og vejledning :)
Mange hilsener
Anne