Madplan og væske

19. august 2017

Alder:
6 mdr.

Madplan og væske

Hej Helen.

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan en plan for min datter kan se ud.
Hun vejer 8 kg, så jeg har læst mig frem til, at hun skal have 1000-1200 ml væske i døgnet.
Mit problem er bare, at hun ikke rigtig gider amningen om dagen :/ ..

Vores dag ser lige for tiden ca sådan her ud. Hun er inde i en periode, hvor hun ikke sover så meget om dagen, men til gengæld sover hun 11-12 timer om natten.
Tiderne kan godt variere lidt, men så har du en fornemmelse for vores dag.

Ca 6.30: Vågner
Kl 7: Havregrød med frugtmos på og vand i kop
Kl 8.30:Puttes til lur
Kl 9.30: Ammes
Kl 11.30: Forskellig grød (fuldkornsgrød, øllebrød osv) samt vand i kop.
Vi har lige prøvet med bondebrød med leverpostej og det var et stort hit - må hun godt få det nu? Hun tygger det fint.
Kl 12: Puttes til lur
Kl 13.30/14: Ammes
Kl 15: Frugtmos og forskellig frugt i stykker hun selv prøver at spise samt vand i kop
Kl 15.30: Puttes til lur
Kl 17.30: ...

Annonce

... Grøntsagsmos med kød og vand i kop
Kl 19: Ammes i sengen og puttes til nat

Hun spiser ca 2 gange i løbet af natten - nogle gange ved 23/24 tiden og så igen ved 4/5 tiden og andre gange springer hun den første over og spiser først ved 1/2 tiden.

Når hun drikker vand af kop får hun ca 50 ml til hvert måltid. Jeg er derfor i tvivl om, om hun får nok væske og nok mælk?
Hun har mange tisse-bleer i løbet af dagen, men til tider er de gule og ikke klare.

Hvornår skal jeg skære yderligere en amning fra og vil det være bedst med den om formiddagen eller eftermiddagen? Og skal jeg erstatte amningen med grød, brød eller frugt?

Jeg overvejer at give hende mme af kop i stedet for vand, for at hun får mælk nok - hvad tænker du om det?

I forhold til mme hvad er så forskellen på modermælkserstatning og tilskudsblanding? Jeg har købt den der hedder 0+ indtil nu, men skal jeg købe 6+ nu?

Håber du kan hjælpe mig lidt :)

Venlig hilsen
Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre