4 mdr og opstart af skemad

12. august 2017

Alder:
4 mdr.

4 mdr og opstart af skemad

Hej Helen,

Vi begyndt med skemad til vores søn, da han blev 4 måneder. Det gik godt i en lille uge, men så mistede han interessen, og vi holdt en pause på en uge. Nu har vi været igang i 2 uger, og det går super godt!

Valdemar får primært hirse-, majs- eller risgrød med lidt frugtmos på toppen. Han spiser omkring 5-15 babyskefulde, og så siger han tydeligt selv nej tak, både ved at bide læberne sammen, dreje hovedet og sig nej med hans pludren. Det respekterer jeg selvfølgelig fuldt ud, da jeg gerne vil, at mad er noget godt og hyggeligt. Han får maden efter hans formiddagslur, og jeg er nu også begyndt at tilbyde lidt efter hans middagslur. Det fungerer også fint. Jeg er begyndt med grøntsagsmos, men det er han ikke helt lige så vild med, så det tager vi lidt stille og roligt :-)

Jeg vil nu høre, ...

Annonce

... hvordan jeg får skruet op på mængden af skemad, han spiser... det er jo ikke i nærheden af 1-2 dl, som vidst anses som et måltid, men det er måske ok lige nu? Dog kan vi tydeligt se på indtaget af hans mælk fra flaske, når han har spist godt af skemaden. Her mindskes mængden cirka med 50-100 ml, men han drikker stadig omkring de 700 ml (Han vejer 6,5 kg, men har aldrig været den store spiser).

Vil din anbefaling være, at vi blot fortsætter som nu, og så skal Valdemar nok selv øge mængden, når han føler for det? Skal jeg gøre noget aktivt for at få ham til at spise mere? I princippet tænker jeg, at det først er, når han nærmer sig de 6 måneder, at vi bør gøre noget - eller hvad tænker du?

Håber du kan hjælpe.

Mange hilsner
Nikoline

PS. Jeg har din bog om børn og mad, og er meget glad for den.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder