Brev:
4 mdr og opstart af skemad
12. august 2017
Alder:
4 mdr.
4 mdr og opstart af skemad
Hej Helen,
Vi begyndt med skemad til vores søn, da han blev 4 måneder. Det gik godt i en lille uge, men så mistede han interessen, og vi holdt en pause på en uge. Nu har vi været igang i 2 uger, og det går super godt!
Valdemar får primært hirse-, majs- eller risgrød med lidt frugtmos på toppen. Han spiser omkring 5-15 babyskefulde, og så siger han tydeligt selv nej tak, både ved at bide læberne sammen, dreje hovedet og sig nej med hans pludren. Det respekterer jeg selvfølgelig fuldt ud, da jeg gerne vil, at mad er noget godt og hyggeligt. Han får maden efter hans formiddagslur, og jeg er nu også begyndt at tilbyde lidt efter hans middagslur. Det fungerer også fint. Jeg er begyndt med grøntsagsmos, men det er han ikke helt lige så vild med, så det tager vi lidt stille og roligt :-)
Jeg vil nu høre, hvordan jeg får skruet op på mængden af skemad, han spiser... det er jo ikke i nærheden af 1-2 dl, som vidst anses som et måltid, men det er måske ok lige nu? Dog kan vi tydeligt se på indtaget af hans mælk fra flaske, når han har spist godt af skemaden. Her mindskes mængden cirka med 50-100 ml, men han drikker stadig omkring de 700 ml (Han vejer 6,5 kg, men har aldrig været den store spiser).
Vil din anbefaling være, at vi blot fortsætter som nu, og så skal Valdemar nok selv øge mængden, når han føler for det? Skal jeg gøre noget aktivt for at få ham til at spise mere? I princippet tænker jeg, at det først er, når han nærmer sig de 6 måneder, at vi bør gøre noget - eller hvad tænker du?
Håber du kan hjælpe.
Mange hilsner
Nikoline
PS. Jeg har din bog om børn og mad, og er meget glad for den.